
(2005) 10 Media & Arts Law Review 161 

UK DEFAMATION LAW UPDATE 

DEVELOPMENTS IN QUALIFIED PRIVILEGE, ONLINE LIABILITY AND PRIVACY 
JENNIFER MCDERMOTT1 

 
QUALIFIED PRIVILEGE 

George Galloway MP v Telegraph Group Ltd 
[161] The defence of Reynolds qualified privilege has been considered in some depth 
in recent cases, and the concept honed. In December 2004 George Galloway, an ex-
Labour MP, was awarded £150,000 in libel damages from The Daily Telegraph after 
the newspaper published allegations that he was in the pay of Saddam Hussein’s 
regime.2 The articles were published by The Daily Telegraph in April 2003, just over 
a month after the invasion of Iraq by the coalition forces.  

Eady J concluded that the articles meant that: (1) Galloway had been in the pay of 
Saddam Hussein’s regime and had secretly received at least £375,000 a year; (2) he 
had diverted money from the Oil for Food programme so depriving Iraqi citizens, 
whose interests he claimed to represent, of food and medicine; (3) he had used the 
Mariam Appeal as a front for his own financial advantage; and (4) what he had done 
amounted to making money from enemy regimes — that is, treason.  

[162] The Daily Telegraph did not attempt to defend the allegations as true. Its only 
defence was that of Reynolds qualified privilege. It claimed that its coverage of the 
story had been no more than ‘neutral reportage’ of documents discovered by a 
reporter in the badly damaged Foreign Ministry of Baghdad, which it believed were 
authentic. Reportage refers to the neutral reporting of attributed allegations, rather 
than their adoption by a newspaper. It was successfully relied upon as a defence in the 
Al Fagih case.3 In addition, The Daily Telegraph argued that it had a duty to report the 
allegations contained in the Baghdad documents because the public had a right to 
know their contents, whether true or false.  

Eady J did not uphold the defence of qualified privilege or ‘responsible journalism’, 
as it has come to be known. He considered the ten criteria for the defence as set out by 
Lord Nicholls in Reynolds v Times Newspapers Ltd.4 They include the seriousness of 
the allegation, their source, the steps taken to verify it, the urgency of the matter, 
whether the claimant was asked to comment and give his or her side of the story and 
the tone of the article.  

Although Galloway had been interviewed by telephone prior to publication, he was 
not given an opportunity to read the Iraqi documents beforehand, nor were they read 
out to him in full. Neither was he given an opportunity to respond to the allegation of 
personal enrichment. In the circumstances, the judge held that the newspaper, did not 
have a social or moral duty to make the allegations about Galloway.  

                                                      
1 Partner, Addleshaw Goddard, London. 
2 [2004] EWHC 2786 (QB). 
3 Al-Fagih v HH Saudi Research & Marketing (UK) Ltd [2001] EWCA Civ 1634. 
4 [2001] 2 AC, 127. 



McDermott, ‘UK Defamation Law Update’ 

The Judge also held that the newspaper’s reporting was not neutral. It did not merely 
adopt the allegations contained in the documents. Instead The Daily Telegraph, 
‘embraced them with relish and fervour.’  

Eady J made a damages award of £150,000 in order to restore Galloway’s reputation. 
The award would have been even greater but for the downturn in the level of libel 
damages in the UK in recent years. The allegations were serious enough, however, for 
the award to be at the high end of the bracket. Galloway’s treatment in court 
aggravated the situation and increased the damages payable.  

The decision underlines the danger of relying solely on a defence of qualified 
privilege, that is without pleading justification. It also makes it clear that, in order to 
rely on the qualified privilege defence successfully the media must comply fully with 
Lord Nicholls’ criteria as first set out in Reynolds. 

The case is being appealed. 

 

Armstrong v Times Newspapers Ltd 
The courts again found in favour of the claimant when a newspaper pleaded Reynolds 
qualified privilege. Lance Armstrong, the five times Tour de France winner, was 
granted a preliminary victory in his libel proceedings against Times Newspapers 
Limited and the sports journalist David Walsh.5 The claim concerned an article 
published in The Sunday Times in June 2004 about whether or not he had taken 
performance-enhancing drugs. The article drew on a book about Armstrong entitled 
LA Confidential written by Walsh and a French journalist. Ruling against The Sunday 
Times, Eady J struck out the lowest level of meaning of the article contended for by 
the newspaper as well as its Reynolds qualified privilege defence. The decision is one 
in a long line of judgments by Eady J finding against Reynolds qualified privilege. 

The newspaper had sought to advance a plea of justification on the basis that the 
article meant either that there were grounds to investigate whether Lance Armstrong 
had taken performance-enhancing drugs or there were reasonable grounds to suspect 
that he had done so. Armstrong argued that the article was incapable of bearing the 
lower meaning and that it ought to be struck-out. He argued that the article meant that 
he was guilty of having taken performance-enhancing drugs or at least that there were 
reasonable grounds to suspect him of guilt. The three levels of meaning in play in the 
proceedings are [163] sometimes referred to as Chase level meanings, after the 2003 
decision in Chase v News Group Newspapers Ltd.6 They are: 

(1) guilt or serious grounds to suspect; 
(2) reasonable grounds to suspect; 
(3) grounds to investigate. 

The general rule in libel proceedings is that the meaning of the words complained of 
is a matter for the jury to decide. However, if a party argues that the words are 
incapable of bearing the meaning pleaded by the other side, it is for the judge to 
decide whether this is the case. In doing so he or she may exclude a meaning only if it 
can be characterised as so far-fetched that a jury, properly directed, would be perverse 
to uphold it. The court will look for the overall impression conveyed by the article in 

                                                      
5 [2004] EWHC 2928. 
6 [2002] EWCA Civ 1772. 



(2005) 10 Media & Arts Law Review 161 

question and will have in mind that readers, while not avid for scandal, can read 
between the lines.  

Eady J found that: 
… the transparent device of peppering the article with the ‘questions’ formula is not 
sufficient to diffuse the powerful impact of such assertions as ‘… to do so is probably 
impossible’ and ‘… a man who has won five Tours de France in a row must have 
succumbed to the pressure of taking drugs’.  

He found that the article was not a call for an inquiry to be set up by a sports body to 
investigate whether there is drug-taking in the sport generally and that the article 
leaves readers ‘with the impression that Armstrong’s denials of drug-taking beggar 
belief and are to be taken with a pinch of salt’. Accordingly, he held that the words 
carried at least a Chase level 2 meaning, that is that there are reasonable grounds to 
suspect that Armstrong has taken performance-enhancing substances and he struck-
out the newspaper’s level 3 meaning.  

The Judge made the general point that employing the formula of raising questions 
rather than making direct accusations is a transparent device which will not protect 
newspapers from the overall impression created by an article. Further, the use of 
phrases such as ‘there are those that fear that …’ is similarly ineffective; even in cases 
where the words complained of are capable of bearing a Chase level 3 meaning. The 
repetition rule still applies, so the fact that the article merely repeated extracts from a 
book did not assist the defendants. In considering whether the words complained of 
constituted neutral reportage — the reporting of allegations in a way which does not 
adopt them as true — the court should determine whether, as a matter of public 
policy, journalists should be entitled to rely on this in their defence or whether they 
are simply seeking to by-pass the constraints of the repetition rule.  

Armstrong was also successful in his application to strike out the newspaper’s 
Reynolds qualified privilege defence. Notwithstanding the Judge’s recognition that in 
determining this issue all the relevant assumptions had to be made in the defendants’ 
favour, in testing the defence against the 10 non-exhaustive criteria for ‘responsible 
journalism’ identified by Lord Nicholls in Reynolds, he found that The Sunday Times 
had not taken any independent steps to verify the information contained in the article, 
nor had it made any attempt to contact Armstrong or to report his version of events. 
The tone of the article was ‘sensational’ and not ‘measured, neutral reportage’. And, 
even though the author of the book had contacted Armstrong, he had not put all of the 
allegations to him.  

[164] Repeating his familiar mantra that topicality or commercial expediency should 
not be conflated with urgency, Eady J found that, while drug-taking in sport is clearly 
a matter of public concern, The Sunday Times had not been under a duty to publish 
these allegations about the Claimant at the time it did and without at least affording 
him an opportunity to give a measured response to the charges. In sum, he found that 
the duty-interest test or the right to know test had not been satisfied and, accordingly, 
that the Reynolds qualified privilege defence had no realistic prospect of success.  

It is strange that in concluding: 
I cannot see that the Defendants could be said to be under a duty to publish allegations 
to the effect that Mr Armstrong had probably taken performance-enhancing drugs or 
that, given his prowess in the Tour de France, he ‘must’ have done so… 



McDermott, ‘UK Defamation Law Update’ 

Eady J appears to have hinged his finding on a Chase level 1 meaning of the article, 
ignoring its equally possible level 2 meaning.  

This case is being appealed. 

 

Jameel v Wall Street Journal Europe 
The Court of Appeal’s decision on the Wall Street Journal’s appeal from the rejection 
of its Reynolds qualified privilege defence in Jameel & Anor v Wall Street Journal 
saw libel law survive an attack on two of its fundamental principles and the finessing 
of Reynolds privilege, although two key questions on neutral reportage and a 
journalist’s subjective belief in their article are left unanswered.7  

In February 2002, the Wall Street Journal Europe (WSJE) published an article 
entitled ‘Saudi Officials Monitor Certain Bank Accounts Focus Is On Those With 
Potential Terrorist Ties’. It claimed that, at the request of US law enforcement 
agencies, the Saudi Arabian Monetary Authority was monitoring bank accounts 
associated with some of the countries most prominent businessmen ‘in a bid to 
prevent them from being used wittingly or unwittingly for the funnelling of funds to 
terrorist organisations’. The Jameel company, run by Jameel, was mentioned in the 
article as being on a list of businesses whose accounts were being monitored.  

Jameel and his company sued WSJE and the author of the article, James Dorsey, for 
damages in libel on the basis that the article meant that they were reasonably 
suspected of having terrorist ties and funnelling funds to terrorist organisations. The 
jury found in their favour and awarded them damages of £30,000 and £10,000, 
respectively. The majority of Dorsey’s evidence about his sources for the article and 
his attempts at verification was rejected by the jury and, in the circumstances, the 
defendants’ Reynolds privilege defence failed. There was no plea of justification. 

The defendants appealed against the decision on various grounds relating to their 
Reynolds defence and by challenging two principles of English libel law, the 
presumption of falsity and the presumption of damage.  

The Court of Appeal’s findings on key elements were as follows: 

Has the test for Reynolds privilege been reduced to the question of whether the 
publication of the article in question constituted ‘responsible journalism’? No. This is 
too imprecise. There are two elements to the test: (1) the subject matter of the article 
must be in the public interest; and (2) the article must be the product of responsible 
journalism.  

Does the presumption of falsity apply to all questions which the jury must answer, 
including those relevant to Reynolds privilege? No. It is appropriate for the jury to 
apply the presumption when considering questions of liability and damages but not 
when considering the issues of fact relevant to a Reynolds defence. Eady J had 
misdirected the jury in this respect but his misdirection was not found by [165] the 
Court of Appeal to have been sufficiently material to warrant a re-trial.  

Should the Judge have obtained from the jury a definitive meaning of the words used? 
No. The choice was between ‘reasonable grounds to suspect’ and ‘grounds to 
investigate’. Had Reynolds privilege turned on whether the words bore the more or the 

                                                      
7 [2005] EWCA Civ 74. 



(2005) 10 Media & Arts Law Review 161 

less serious meaning it might have been necessary to invite the jury to choose between 
the two, but it did not.  

Is a journalist’s belief in the truth of the words complained of relevant to Reynolds 
qualified privilege? In some cases, it will be. In this case the defendants argued the 
Jamaican case of Bonnick v Morris8 in which the Privy Council acknowledged that 
the reporter did not appreciate that her article had a defamatory meaning with the 
result that she was not found to have acted irresponsibly in publishing it. While the 
Court of Appeal acknowledged that statements made in, and comments made about, 
Bonnick ‘suggest that it may be necessary or at least admissible for a defendant to 
allege and prove subjective belief in order to establish a defence of Reynolds 
privilege’, it agreed with Eady J that in this case no responsible journalist could have 
ignored the fact that the article was capable of bearing a defamatory meaning. Dorsey 
could not, therefore, have reasonably believed that the article was not defamatory and 
Bonnick was not relevant to the case.  

The defendants also contended on appeal that the article constituted ‘neutral 
reportage’ of the kind the Court of Appeal found to be protected by qualified privilege 
in Al Fagih. The Court of Appeal raised the following important questions: 

Does a doctrine of neutral reporting exist in English law? If qualified privilege can 
attach to neutral reporting, does the report have to be accurate, or is it enough that the 
publisher believes that the report is accurate? 

In Al Fagih, publication was found to be protected by qualified privilege even though 
the publisher (a) did not believe the allegations it was publishing and (b) had not 
taken any steps to verify them. The defence was founded on the fact that the 
allegations were made by a third party and were reported ‘fully, fairly and 
disinterestedly’.  

In this case, the defendants were in a similar position in that they had admitted that 
they did not believe that the Jameel company was in any way connected with 
terrorism and they had taken no steps to verify that it was. However, because the 
defendants had failed to make clear that they relied on the reportage defence at trial, 
the Court of Appeal did not consider it necessary to deal with it. The two questions it 
raised were, therefore, sadly left unanswered.  

It is regrettable that the defence was not fully developed at trial because the Court of 
Appeal seemed to recognise the possibility that Reynolds privilege may attach to the 
neutral reportage of allegations made by a third party, even if the publisher does not 
believe in their truth.  

The defendants also sought to argue that the presumption of falsity (the principle of 
libel law that, in the absence of a plea of justification, the words complained of are 
presumed to be false), infringes Arts 6 and 10 of the European Convention on Human 
Rights. The Court of Appeal refused to entertain the argument mainly because it was 
raised too late. However, the issue was recently considered by the European Court of 
Human Rights in the McLibel case and dismissed.9 It is highly unlikely, therefore, that 
it would have succeeded before the Court of Appeal. 

                                                      
8 [2002] UKPC 31. 
9 See Steel and Morris v UK (unreported, ECHR, 15 February 2005). 



McDermott, ‘UK Defamation Law Update’ 

[166] Finally, the defendants appealed on the basis that the principle of presumption 
of damage, another fundamental tenet of libel law, is also contrary to Art 10 of the 
Convention. They submitted that if English law was to be compatible with Art 10 it 
had to require claimant corporations or, in the least, foreign claimant corporations, to 
prove special damage as an essential element in their cause of action in libel. The 
Court of Appeal disagreed. It found that a requirement to prove special damage would 
leave many an injured corporation without remedy. As to foreign corporations, it 
found no merit in distinguishing them from domestic corporations. Indeed, to do so 
would be likely to constitute discrimination and in itself infringe Convention rights.  

Although the defendants failed to overturn Eady J’s finding against their Reynolds 
defence, the Court of Appeal’s judgment does not undermine Reynolds. On the 
contrary, the points made by the Court of Appeal about pleading reasonable and 
honest belief, the non-applicability of the presumption of falsity in respect of 
Reynolds questions of fact and the jury’s findings of fact against the reporter not being 
fatal to his Reynolds defence, might assist publishers in their reliance on the defence 
in future. It is disappointing that the decision leaves key questions about neutral 
reportage open.  

 

ONLINE LIABILITY 

Online liability more likely  
In late 2004, Lord Robertson collected £25,000, his legal costs, and an apology from 
The Sunday Herald as a result of a libellous posting on its website — all this despite 
the fact that the posting was made by a reader, the newspaper did not vet such 
postings and had no idea it was there, and it was removed as soon as Lord Robertson 
complained. 

This appears to fly in the face of s 1 of the Defamation Act 1996. The so-called 
internet defence caused a stir when it came into force a few years ago and for the first 
time put on the statute books a defence of innocent dissemination. Provided they acted 
promptly to remove the offending material when put on notice of its existence, those 
hosting online discussion forums would not be liable for their content. Recent 
developments have shown matters not to be so straightforward.  

First, the defence is not available to anybody who has exercised ‘editorial control’ 
over the material, for example by vetting contributions before they are posted. 
Second, the website operator cannot simply turn a blind eye to postings. To be able to 
rely on the s 1 defence it must also be able to demonstrate that it has taken ‘reasonable 
care’, and it could not reasonably have known that anything it did ‘caused or 
contributed to publication of a defamatory statement’. Doing enough to satisfy the 
reasonable care requirement while not straying into the territory of exercising editorial 
control can be something of a tightrope act, but it might for example include 
establishing user rules governing the content of contributions and might even stretch 
to monitoring contributions after they have been posted and deleting the worst 
offenders. 

Moreover, there is another difficulty — for newspapers in particular — with the s 1 
defence. Also excluded from relying on the defence is a ‘commercial publisher’ of the 
statement in question. A commercial publisher is defined as ‘a person whose business 
is issuing material to the public, or a section of the public, who issues material 
containing the statement in the course of that business’. Any newspaper group (as 



(2005) 10 Media & Arts Law Review 161 

opposed to, say, an ISP) is therefore likely to be a commercial publisher. The only 
question is whether the material in question was issued ‘in the course of that 
business’.  

A case could therefore turn on how the website in question is operated. For example, 
if it is subscriber access only, then it is providing a revenue stream and the statement 
is probably being issued in the course of the newspaper’s business. Even if access is 
free to users, the newspaper may be selling banner advertising on the website, or it 
may in any event be said by a claimant that the website forms part of the marketing 
activity of the business. The lesson is clear: any newspaper group which gives the 
public unfettered access to its virtual columns does so at its peril. 

 

[167] Yousef Jameel v Dow Jones & Co Inc 
It is now well established that defamatory material published on a website is 
actionable in the UK, even if the servers on which the website is hosted are abroad. 
Provided that the victim of the libel has a reputation to defend in the UK, he or she 
will be entitled to sue in the English courts. 

This was the scenario in the recent case of Yousef Jameel v Dow Jones & Co Inc,10 in 
which the online version of The Wall Street Journal, published by Dow Jones, had 
incorrectly alleged that Jameel had been, or was suspected of being, involved in 
funding Al Qaeda and supporting Osama Bin Laden, as discussed above. 
Accordingly, Jameel brought libel proceedings in the English High Court on the basis 
that he had a reputation to defend in the UK.  

The article in question had been on the website for four days, following which it was 
moved to the website’s archive, where it remained for four months. However, it 
subsequently transpired that during this period the article had been accessed by only 
five people in the UK, three of whom were Jameel himself, his solicitor, and one of 
his advisers.  

As a matter of defamation law, damage is presumed. In this case, however, The Wall 
Street Journal argued that publication in England and Wales was so very limited that 
no substantial tort had been committed in this jurisdiction and that the proceedings 
were therefore an abuse of process.  

The Court of Appeal took the view that, following the introduction of the new Civil 
Procedure Rules in 1999 and the coming into force in 2000 of the Human Rights Act 
1998, it had to consider whether it would be an appropriate and proportionate use of 
judicial and court resources to allow the case to proceed, notwithstanding that 
technically Jameel had a substantive claim. Having regard to the fact that any damage 
done to the claimant’s reputation in England would have been minimal, the Court 
decided that the costs of taking the case to trial would be out of all proportion to what 
the claimant would achieve by way of vindication of his reputation, and indeed by 
way of damages (which would almost certainly have been nominal). The claim was 
therefore struck-out. 

This is a significant development in the law governing liability for website content. It 
will be relevant not only for websites hosted abroad, but also to ISPs or website 

                                                      
10 [2005] EWCA Civ 75. 



McDermott, ‘UK Defamation Law Update’ 

operators in the UK where a complaint is made of defamatory material, which in all 
likelihood has only been seen by a very limited number of people.  

In those circumstances, the website operator would be well advised to put the 
claimant to proof as to the extent of publication. Or, if the operator has the requisite 
software, to take the initiative by drawing to the complainant’s attention as soon as 
possible the negligible number of hits received on the page in question. 

 

PRIVACY 

Campbell v Mirror Group Newspapers Ltd 
Although the UK remains without any overarching privacy laws, there have been a 
number of key cases which signify the development of the concept in the minds of the 
judiciary. In May 2004, the House of Lords overturned the Court of Appeal’s decision 
that The Mirror was justified in publishing certain private information about Naomi 
Campbell.11 The case concerned the publication in February 2001 of a report about 
Campbell’s drug addiction illustrated by a covertly taken photograph of her leaving a 
Narcotics Anonymous meeting in Chelsea. Campbell [168] claimed damages for 
breach of confidence and compensation under the Data Protection Act 1998 (UK). 
The majority in the House of Lords allowed Campbell’s appeal and reinstated a 
£3,500 damages award.  

Five elements of information in the article were identified: (1) that Campbell was a 
drug addict, (2) that she was receiving treatment for her addiction, (3) that she was 
receiving treatment with Narcotics Anonymous, (4) details of her treatment, and (5) 
the photograph of Campbell leaving a Narcotics Anonymous meeting. Campbell 
conceded that because she had lied publicly that she never had a drug problem, The 
Mirror was entitled to publish that she was an addict and also that she was attempting 
to deal with it (items 1 and 2). However Campbell claimed that items 3, 4 and 5 were 
private information which The Mirror should not have disclosed. 

The majority confirmed that publication of elements 3, 4 and 5 invaded Campbell’s 
right to privacy for which she was entitled to damages for breach of confidence. 
These details were private and confidential and related to Campbell’s physical/mental 
health and the treatment she was receiving. The publication of these details might 
harm Campbell and adversely affect her attendance at and participation in therapy. 
The assurance of privacy was an essential part of Narcotics Anonymous treatment. In 
the view of the majority judges, publication of these elements risked Campbell’s 
recovery from drug addiction while it was still at a fragile stage.  

It was unanimously agreed that an individual’s right to privacy under Art 8 of the 
European Convention of Human Rights, had to be balanced against the media’s right 
to freedom of expression under Art 10. Neither Art 8 nor Art 10 had any pre-
eminence over the other. The House of Lords confirmed that these values are as much 
applicable in disputes between individuals or between individuals and a non-
governmental body (such as a newspaper) as they are in disputes between individuals 
and a public authority.  

The court had to apply the test of whether publication pursued a legitimate aim and 
whether the benefits achieved by publication were proportionate to the harm done by 

                                                      
11 Campbell v Mirror Group Newspapers Ltd [2004] 2 WLR, 1232. 



(2005) 10 Media & Arts Law Review 161 

the interference with the right to privacy. The publication of the photograph was 
important to the conclusion reached by the majority judges as any person in 
Campbell’s position would have been distressed on seeing the photograph published 
in The Mirror.  

The Court of Appeal and the dissenting judges, Lords Nicholls and Hoffman, held 
that items 3, 4 and 5 were only peripheral details, part of the journalistic package 
which added colour and credibility to the main story that Campbell was a drug addict, 
without increasing the breach of confidence. These details were therefore, in the view 
of the minority judges, within the margin of appreciation which must be given to any 
journalist. Lord Hoffman considered that although it would have been possible for 
The Mirror to publish the article without the pictures, they were an essential part of 
the story from a journalistic point of view. Publication of the photographs was 
therefore also within the margin of editorial judgment.  

The then Mirror editor, Piers Morgan, commenting on the judgment said it was a 
good day ‘for lying drug abusing prima donnas who want to have their cake with the 
media, and the right to then shamelessly guzzle it with their Cristal champagne.’ But 
Campbell has had the last laugh and the Mirror has been left with an estimated total 
legal costs bill of more than £1 million.  

 

Von Hannover v Germany 
The law relating to privacy has been further developed in a European Court of Human 
Rights (ECHR) decision which will bind the UK courts. Von Hannover v Germany12 
is a case which may radically alter the extent to which the tabloid press are permitted 
access to the private lives of celebrities. 

Princess Caroline of Monaco lives mainly in France. French law requires her prior 
consent for the publication of any photographs there which do not show her at an 
official event. However other countries such as the UK or Germany have no such 
restriction, and on several occasions Princess [169] Caroline had applied 
unsuccessfully to the German courts in respect of the publication in the German 
magazines, Bunte, Freizeit Revue and Neue Post of paparazzi photographs showing 
her as she went about daily activities: shopping, skiing, eating in restaurants and 
tripping over an obstacle at the Monte Carlo Beach Club.  

On 15 December 1999 the German Federal Constitutional Court restrained the 
publication of a small number of photographs in which she appeared with her 
children. However under German law, Princess Caroline herself was a ‘figure of 
contemporary society par excellence’ and was entitled to privacy only if she could 
show that she had retired to a ‘secluded place’ with the ‘objectively perceptible aim of 
being left alone’, so publication of the remaining photos was permitted.  

The ECHR held unanimously that there had been a violation of Art 8. In balancing the 
protection of private life against the freedom of expression guaranteed by Art 10 of 
the Convention, the decisive factor lay in assessing the contribution that the 
publication of private information made to a debate of general public interest. The 
public has a right to be informed, which is an essential right in a democratic society 
that, in special circumstances, can even extend to aspects of the private life of public 
figures. But in this case the photographs made no contribution to a debate of public 
                                                      
12 (2004) (ECHR, Application No 59320/00). 



McDermott, ‘UK Defamation Law Update’ 

interest as Princess Caroline exercised no official function and the sole purpose of 
publishing the photographs was to satisfy readers’ curiosity about the Princess’s 
private life. The photographs had been taken without her knowledge or consent and in 
some cases in secret.  

Photographs of her going about her daily activities in public places fell within her 
private life. The court acknowledged that 

… photos appearing in the tabloid press are often taken in a climate of continual 
harassment which induces in the person concerned a very strong sense of intrusion into 
their private life or even of persecution.13 

The ECHR reiterated the fundamental importance of protecting private life ‘from the 
point of view of the development of every human being’s personality’ and everyone 
including people known to the public had to have a legitimate expectation that his or 
her private life would be protected.  

The ECHR found that the criteria on which the German court based their decisions 
were not sufficient to protect the applicant’s private life effectively. The law must be 
sufficiently certain for an individual to know when they are in a protected sphere and 
when they must expect interference so that they know what behaviour to adopt.  

Whilst the judgment of the ECHR was unanimous, two judges expressed concern 
about the implications, arguing that whether or not the Princess had a ‘reasonable 
expectation of privacy’ in specific circumstances was a better test than whether or not 
the applicant was a ‘public figure’.  

The Peck14 and Campbell cases have already made the activities of tabloid journalists 
more difficult. It is apparent from this judgment that whilst the private lives of 
politicians and celebrities seeking publicity may remain fair game, greater caution 
will need to be exercised in respect of the activities of those who do not exercise 
official functions.  

 

[170] Injunction against Jagger CCTV footage 
In the most recent instalment in the progression of privacy law Bell J has ruled that 
Elizabeth Jagger had a ‘legitimate expectation of privacy’ when she enjoyed a sexual 
encounter with Calum Best just inside the front door of a Soho nightclub.15 Jagger 
brought the case after still pictures taken from CCTV footage were published in The 
News of the World. She brought the claim in copyright (having taken an assignment 
from the nightclub), misuse of private information and breach of data protection 
rights. She did not seek to prevent publication of any information in verbal form but 
only the recording itself or stills from the recording.  

The defendants were the suspended General Manager of the nightclub and ‘the person 
or persons who acquired or made a copy of a CCTV recording … and supplied it or 
images taken from it to The News of the World newspaper.’ The case involved a 
particularly blatant breach of the Data Protection Act 1998 and of the Information 
Commissioner’s Code of Practice on the use of CCTV cameras.  

                                                      
13 Ibid [59]. 
14 Peck v United Kingdom [2003] EMLR, 15. 
15 Jagger v Darling (Unreported, UKHC, Bell J, 9 March 2005). 



(2005) 10 Media & Arts Law Review 161 

Jagger and Best were unaware that they were being filmed by a security camera. 
Someone passing close to where they were could have seen them, but they could not 
be seen otherwise. Although the incident took place in a fairly public place, this did 
not deny the claimant the likelihood of success in a privacy claim. Jagger did have a 
legitimate expectation of privacy. Bell J continued: 

Although the claimant may be said to be guilty of misconduct in a most general sense, 
she was not in my view on the present information guilty of such moral turpitude as to 
prevent her seeking her remedy from the court.16 

Bell J said the balance between Jagger’s right to privacy and the nightclub manager’s 
right to freedom of expression was firmly in favour of restricting publication. Jagger 
was understandably anxious to prevent footage getting on to the internet. The judge 
acknowledged the special protection for photographs adding, ‘I can see no legitimate 
public interest in further dissemination of the images, which could serve only to 
humiliate the claimant for the prurient interest of others.’  

                                                      
16 Ibid. 


