
(2001) 6 Media & Arts Law Review 59 

UK MEDIA LAW UPDATE  

CAROLINE CLARKE-JERVOISE1 

 

DEFAMATION 

 

Godfrey v Demon Internet 

[59] In March 2000, the battle between Demon Internet and Dr Laurence Godfrey 

settled just before trial. In 1999, Morland J had ruled that an internet service provider 

‘publishes’ comments posted by third parties on its news group and could therefore be 

liable in defamation.2 Furthermore, Demon could not rely on the ‘innocent distribution’ 

defence in Defamation Act 1996 s 1 (which exculpates a publisher which took 

‘reasonable care’ when publishing the statement and ‘did not know’ that it was 

contributing to a defamatory publication) since Demon had been warned that the 

statement might be libellous, but had done nothing to remove it for a month. Demon 

apologised and agreed to pay £15,000 in damages, as well Dr Godfrey’s costs.  

 

Edwina Currie 

In March 2000,3 Edwina Currie was awarded £30,000 damages, costs and a public 

apology, over an article in the Daily Express. The newspaper’s political columnist, 

Peter Oborne, wrote that Westminster was awash with rumours that the former Tory 

Minister was about to join the Labour party, in order to reinvigorate her ‘clapped out’ 

political career. Describing Ms Currie as ‘the vilest lady in Britain’, he remarked that 

she would be no more acceptable to Tony Blair’s administration than ‘a mass 

murderer’, a ‘serial rapist’ or ‘an active officer in a Serb death squad’. 

 

LM v ITN  

LM, formerly Living Marxism, accused two ITN reporters of transmitting misleading 

images of an emaciated man and other Muslim prisoners, to suggest that the Serbs were 

running Nazi-style concentration camps. The article, headlined ‘The picture that fooled 

the world’, suggested that the image had been obtained by selective use of camera 

angles and videotapes. Far from being a concentration camp, LM claimed, it was a 

 
1 Lovells, Solicitors, London; © Lovells 15 January 2001. 
2 Godfrey v Demon Internet Ltd [2000] 3 WLR 1020. 
3 The Times (London) 10 March 2000. 



Clarke-Jervoise, ‘UK Media Law Update’ 

collection centre for refugees seeking safety, who were free to leave. The jury 

unanimously found LM guilty of libel and awarded £150,000 to each reporter, and 

£75,000 to ITN.4 LM subsequently closed down. 

 

[60] Branson v Bower  

In March, Richard Branson sued journalist Tom Bower for libel over an article in the 

Evening Standard.5 Mr Bower accused him of wanting to run the National Lottery for 

his own self-glorification and revenge, having failed to win the first lottery licence. Mr 

Branson did not sue the Evening Standard, which published letters from him in reply, 

although the newspaper is supporting the journalist in the legal action. Trial is due in 

May 2001. 

 
McPhilemy v Times Newspapers Ltd  

After a nine week trial, documentary producer Sean McPhilemy won a libel action 

against The Sunday Times. Mr McPhilemy had produced a documentary for Channel 4 

about a secret committee of Protestant dignitaries, loyalist terrorists and the RUC in 

Northern Ireland, which regularly conspired to kill Catholics. The Sunday Times 

denounced this as ‘little more than a collage of unsubstantiated rumours and 

fabrications’. The jury held that The Sunday Times had failed to prove on ‘the balance 

of probabilities’ that the committee had never existed.6 The newspaper was ordered to 

pay £145,000 damages, and an estimated £1 million in costs. 

 

Marco Pierre White libel win  

In April, Marco Pierre White, won his libel action against two US newspapers.7 The 

New York Times and International Herald Tribune had carried articles describing the 

celebrity chef’s ‘well publicised bout with drugs and alcohol’. The newspapers 

contended that, even if the claims were not true, the chef’s reputation had not been 

damaged, since he was famously flamboyant, and reasonable people would think no 

worse of him for having been involved with drink and drugs. Mr White claimed that he 

objected to drugs and disliked drinking. The newspapers instructed private 

investigators to ascertain whether their allegation was true. On the basis of these 

 
4 The Times (London) 15 March 2000. 
5 Sunday Business (London) 26 March 2000. 
6 McPhilemy v Times Newspapers Ltd [2000] 1 WLR 1732. 
7 The Times (London) 6 April 2000. 



(2001) 6 Media & Arts Law Review 59 

findings, they dropped their defence of justification just before trial. Mr White was 

awarded £75,000 damages and punitive costs of about £450,000. 

 

Berezovsky v Forbes Inc  

In May 2000, the House of Lords ruled that two Russian nationals could sue for libel in 

England over an article published in Forbes magazine.8 Forbes is a US magazine, 

published in several countries, including England and Russia, which is also accessible 

on the internet. The defendants applied to have the writs set aside and the actions 

dismissed or stayed, arguing that England was not the most appropriate forum in which 

to bring the action. In the High Court, the judge ruled that the claimants’ connections 

with England were tenuous, and Russia would be the more appropriate forum.9 The 

claimants appealed and the Court of Appeal allowed the appeals.10 The defendants 

appealed to the House of Lords, which dismissed the appeal. All the constituent 

elements of the torts had occurred in England; the publication of the defamatory 

material in England had been significant; and the claimants had reputations in England 

to protect. 

 

Caroline Coon  

Caroline Coon, co-founder of Release (a charity which gives advice on drugs) and a 

leading member of the 1960s ‘alternative culture’, accepted £40,000 in libel damages 

and £33,000 in costs. Ms Coon sued over a book, which claimed that an unnamed 

woman, whom she and others took to be her, performed sexual acts [61] on rock stars in 

order to raise funds for the charity. The book falsely alleged that ‘one young woman’ 

had offered oral sex to rock stars, George Harrison and Mick Jagger, in return for a 

£1,000 donation.  

 

In 1999, Mr Harrison had received an apology and substantial damages from the author 

and publisher, when the High Court heard that all parties accepted that there was no 

truth whatsoever in any of the allegations. 

 

 

 
8 Berezovsky v Forbes Inc [2000] 1 WLR 1004. 
9 Unreported, 7 April 1997. 
10 [1999] EMLR 278. 



Clarke-Jervoise, ‘UK Media Law Update’ 

Pre-action protocol for defamation actions  

In August 2000, the Lord Chancellor’s Department issued a pre-action protocol for 

defamation actions, which came into force on 2 October 2000.11 Its aim is to enable 

parties to resolve their dispute as early as possible, by having at an early stage all the 

facts available to enable them to reach an informed judgement of the merits of their 

case.  

 

Peter Oates  

In May, the Court of Appeal struck out a second libel claim by Peter Oates, a former 

Broadmoor patient.12 Mr Oates had won a libel action against the Sunday Mirror over 

an article alleging that pornographic videos had been found in his room at the top 

security hospital.13 However, the jury had only awarded him 1p in damages, on the 

basis that he had no reputation to damage. He lost a subsequent appeal, but then sued 

the Mail on Sunday, which had carried a similar article. This action was struck out in 

the High Court14 and Mr Oates appealed. The Court of Appeal held that there was no 

difference between the two articles sufficient to lead the jury to a different verdict. The 

action was therefore an abuse of process. 

 

Email Libel  

In October, Alliott J ordered a man who sent a series of malicious emails to his 

ex-employer to pay £126,000 in libel damages and costs.15 David Frankl sent emails to 

the deputy managing director of Takenaka (UK) Ltd, Brian Corfe, accusing him of 

having fathered an illegitimate child. Frankl took pains to disguise his identity, by 

calling himself ‘Christine Realtor’. In order to trace the sender, Mr Corfe obtained 

orders for disclosure against Microsoft and Compuserve, which revealed that the 

messages came from a laptop being used by Mr Frankl in Turkey. 

 

 

 

 

 
11 See <www.open.gov.uk/lcd>. 
12 Unreported, 19 May 2000. 
13 Unreported, 21 May 1999. 
14 Unreported, 18 October 1999. 
15 Unreported, 11 October 2000. 



(2001) 6 Media & Arts Law Review 59 

‘Mafia’ man can sue for libel  

In October 2000, Gray J upheld the right of an alleged gangster to protect his 

reputation.16 Mr Loutchansky had sued The Times for libel over articles linking him to 

the Russian Mafia, money laundering and nuclear weapon smuggling. The Times 

applied to strike out the claim on the ground that the claimant was of bad character, as 

borne out by the fact that the Home Secretary had earlier made an exclusion order 

against him.  

 

Gray J refused the application. Unlike a criminal conviction, an exclusion order would 

not usually be good evidence of bad character, being merely an executive decision, 

based on ‘unspecified information from an unspecified source’. He also [62] dismissed 

the argument that, even if the claimant won at trial, he would only recover minimal 

damages and his reputation would not therefore be vindicated. The claimant had a 

legitimate objective in protecting his reputation and should not be deprived of his right 

to do so. 

 

Qualified privilege in press release  

In October 2000, the House of Lords held that a newspaper report based on comments 

made at a press conference could attract qualified privilege.17 Their Lordships held that 

the press conference, which had been convened to elicit support for a convicted 

prisoner, had been a ‘public meeting’. The press performed a crucial role in bringing to 

the public’s attention matters which might require their support and of which they 

might otherwise have been unaware. A press conference was a valuable way of 

achieving this.  

 

Their Lordships also held that qualified privilege attached to the contents of the press 

release. It was now general practice for people to read press releases rather than have 

them read out, and press releases were now as much part of the proceedings of the press 

conference as if they had been read aloud during it.  

 

 

 

 
16 The Independent (London) 4 December 2000. 
17 Turkington v Times Newspapers Ltd [2000] 3 WLR 1670. 



Clarke-Jervoise, ‘UK Media Law Update’ 

Lord Archer  

In November, Lord Archer pleaded ‘not guilty’ to perjury and perverting the course of 

justice at a preliminary hearing at the Old Bailey.18 The ex-deputy Chairman of the 

Conservative party has been charged with five counts over claims that he asked a friend 

to lie for him before his 1987 libel trial against Express Newspapers, and also perjured 

himself at the libel trial. The trial is set to commence in mid-May 2001. 

 

Hamilton v al Fayed  

In December 2000, the six year battle between Neil Hamilton and Mohamed al Fayed 

ended. The former Conservative minister had sued for libel over allegations made on 

television by the Harrods owner that he had corruptly accepted cash payments in return 

for asking Parliamentary questions on behalf of Harrods. The jury found that these 

allegations were justified and the claim was dismissed.  

 

Hamilton then sought to adduce fresh evidence to support an application for permission 

to appeal. He claimed that al Fayed had used to unfair advantage counsel’s privileged 

working papers, which had been stolen from dustbins outside chambers by a third party.  

 

The Court of Appeal accepted that the documents had been stolen and paid for on al 

Fayed’s behalf, but held he had not used them to obtain a tactical advantage in the 

litigation.19 Moreover, the trial judge had warned the jury in the strongest possible 

terms against giving credence to the defendant’s uncorroborated evidence. The Court 

of Appeal went on to say that this action would not have harmed al Fayed’s credit, as he 

had none. It therefore allowed the application to adduce fresh evidence, but refused the 

application for permission to appeal.  

 

The Court ordered Hamilton to pass to al Fayed’s lawyers details of those who had 

contributed to the £400,000 Hamilton fighting fund. Hamilton claims to be unable to 

pay his £2 million costs bill, and al Fayed may well now pursue some or all of his 

backers instead.  

 

 

 
18 The Guardian (London) 12 November 2000. 
19 Hamilton Al Fayed (No1) [2000] 2 WLR 609. 



(2001) 6 Media & Arts Law Review 59 

[63] DISCLOSURE OF JOURNALISTS’ SOURCES 

 

John v Express Newspapers  

In April 2000, the Court of Appeal held that, before the court would require a journalist 

to break what he regarded as a most important professional obligation to protect a 

source, it was crucial that other ways of tracing the source had been explored.20 

 

A journalist had obtained counsel’s draft advice to the claimant (Elton John), which 

counsel had thrown into his bin in chambers. The claimants obtained an order,21 

requiring the journalist and her editor to reveal how they obtained the document. They 

appealed. The Court of Appeal allowed the appeal,22  holding that the judge had 

attached too little significance to chambers’ failure to conduct an internal inquiry to 

ascertain how the document had been removed. If the judge’s order were allowed to 

stand, the public might conclude that the law over-protected lawyers by attributing too 

much significance to their professional privilege, at the expense of the interests of 

journalists and the public. 

 

Ian Brady  

In December 2000, the Court of Appeal held that MGN Ltd must identify its source of 

information for an article about Ian Brady. The Daily Mirror had published an article 

about the ‘moors murderer’, an inmate of Ashworth Security Hospital, who was on 

hunger strike. This included verbatim extracts from a diary kept by Ashworth tracking 

the protest, kept on its database.  

 

A Mirror journalist had received the information from a regular source, who had 

obtained the information from a member of staff at Ashworth, whose identity the 

journalist did not know. All Ashworth staff were fully aware of the confidentiality of 

the patients’ medical records held there.  

 

 
20 John v Express Newspapers [2000] 1 WLR 1931. 
21 The Independent (London) 7 March 2000. 
22 John v Express Newspapers [2000] 1 WLR 1931. 



Clarke-Jervoise, ‘UK Media Law Update’ 

Rougier J ordered MGN to reveal the intermediary’s identity,23 and MGN appealed. 

The Court of Appeal held that a court could order disclosure of the identity of a 

wrongdoer, wherever the person against whom disclosure was sought had become 

‘mixed up’ in wrongful conduct which had infringed a claimant’s legal rights.24 This 

principle applied even more forcefully where the individual had been a wrongdoer 

himself, as was the case here.  

 

Furthermore, such an order was ‘necessary’ in the ‘interests of justice’ under s 10 of the 

Contempt of Court Act 1981 and did not infringe Art 10 of the European Convention on 

Human Rights. 

 

[64] PRIVACY AND CONFIDENTIAL INFORMATION 

 

A company has a right to privacy  

In April 2000, the Court of Appeal held that a company had a right of privacy under the 

Broadcasting Act 1996.25 The BBC had secretly filmed transactions in Dixons stores 

for a program designed to show that the shop, which had previously been convicted for 

selling second-hand goods as new, was still doing so. In fact, the filming revealed no 

evidence of mis-selling, and the BBC did not use it in the finished program.  

 

The Broadcasting Standards Commission upheld Dixons’ complaint about an 

unwarranted infringement of privacy.26 The BBC successfully applied for judicial 

review and the Commission’s decision was quashed.27 The Commission appealed.  

 

The Court of Appeal upheld the appeal and held that Dixons’ right of privacy under the 

Broadcasting Act 1996 had been infringed. A company could protect private activities 

from unwarranted intrusion and could object to secret filming at its premises. Where 

the filming took place at a location to which the public were free to go, the fact that 

members of the public might also appear in the film might exacerbate the infringement. 

In addition, a company could reasonably object on its own behalf to its employees 

 
23 Unreported, 30 June 2000. 
24 The Times (London) 10 January 2001. 
25 The Times (London) 12 April 2000. 
26 See <www.bsc.org.uk>. 
27 The Times (London) 14 September 1999. 



(2001) 6 Media & Arts Law Review 59 

being secretly filmed without cause. The court left open, however, whether companies, 

as opposed to human individuals, have privacy rights under the European Convention. 

 

Regulation of Investigatory Powers Bill Becomes Law  

On 28 July 2000, the Regulation of Investigatory Powers Bill received Royal Assent. 

The Act28 creates offences of unlawful interception on a public or a private telecoms 

system and a tort of unlawful interception on a private system by the operator of that 

system. It also sets out grounds upon which businesses may monitor or record 

communications transmitted over their systems without consent.  

 

Court opens way to breach of privacy actions  

In November 2000, the Court of Appeal, in a landmark decision, held that individuals 

could sue for breach of privacy.29 The British magazine OK! had entered into an 

agreement with Michael Douglas and Catherine Zeta-Jones, which gave the magazine 

the exclusive right to publish photographs of the actors’ wedding. Shortly before OK! 

was due to publish them, Hello! sought to publish its own photographs of the wedding. 

The High Court granted an injunction to prevent publication, and Hello! appealed.  

 

In the event, the Court of Appeal discharged the injunction, but in doing so made clear 

that, given the Human Rights Act 1998, individuals can have privacy rights under 

English law. Sedley LJ held that the couple had ‘a powerfully arguable case to advance 

at trial’ that they had a ‘right of privacy, which English law would recognise and, where 

appropriate, protect’. The other two judges were more circumspect, holding that the 

couple in question had hardly intended to have a private wedding. However, in 

principle, privacy rights would not necessarily be overridden by the right to freedom of 

expression also enshrined by the Act.  

 

[65] Royal Assent for Freedom of Information Act  

The controversial Freedom of Information Act 2000 received Royal Assent on 

30 November 2000. However, it will be five years before the Act, which is designed to 

‘give citizens access to information held by public authorities’ will be fully in force. 

 
28 See <www.hmso.gov.uk>. 
29 The Times (London) 22 December 2000. 



Clarke-Jervoise, ‘UK Media Law Update’ 

The Act will probably cover all central government departments by mid-2002, with 

other authorities in subsequent phases. 

 

COMPLAINTS TO THE PRESS COMPLAINTS COMMISSION 

 

The Guardian  

The Press Complaints Commission held, following a complaint by Graham Baldwin, 

that a newspaper was not obliged under Clause 1(v) of the Press Code of Conduct to 

publish a daily account of a libel trial.30 This merely required a newspaper which has 

been a party in a libel action to publish a fair and accurate report of the outcome of the 

action. 

 

Time Out  

In relation to a similar complaint by Alexander McQueen and Givenchy against Time 

Out, the Commission advised parties in defamation actions to ensure that the issue of 

reporting of the outcome of an action be clearly dealt with at the time of settlement.31 

 
Front 

The Commission upheld a complaint under Clause 16 of the Code, which precludes the 

press from making payments ‘directly or through agents to convicted … criminals or 

their associates’, unless in the public interest.32 An unidentified man complained that 

Front had paid £500 to Reginald Kray for an article about the well-known gangster. 

The magazine denied paying him personally, but confirmed that it had contributed £500 

to the ‘Free Reg’ campaign. The Commission pointed out that clause 16 covered 

payments to associates and the intended beneficiary was Kray, albeit indirectly. The 

crucial question was whether there had been any public interest element in the article or 

whether it simply glorified crime. 

 

The Sunday Times  

In contrast, the Commission rejected a complaint about a payment by The Sunday 

Times to Jonathan Aitken for the right to serialise his memoirs.33 There was, it held, a 

 
30 See <www.pcc.org.uk/reports>. 
31 Ibid. 
32 Ibid. 
33 Ibid. 



(2001) 6 Media & Arts Law Review 59 

clear public interest in publishing the articles in question. Aitken had held high 

ministerial office and was explaining for the first time why he had committed perjury. 

The Sunday Times was not glorifying the crime, and while Aitken might benefit 

indirectly by being able to discharge his bankruptcy earlier, this would not constitute a 

profit nor breach the Code. 

 
[66] Carol Smillie  

The Commission ruled that the Sunday Mail had breached Clause 5 of the Code in its 

reporting of the funeral of Carol Smillie’s mother.34 The newspaper had carried an 

article about the funeral with photographs taken by a long lens. Smillie had requested 

that it should remain a private affair.  

 

The Commission held that the editor knew that the occasion was private and rejected 

the contention that, since the funeral involved a celebrity and had been announced in a 

newspaper, it constituted a public event. It had not been the funeral of a celebrity but of 

her relative. The occasion should have been handled with sensitivity, whereas in fact 

Smillie’s grief had been compounded by the prominence of the article and pictures. The 

Commission disagreed that, because the photographer had (without being noticed) 

taken the pictures from outside the crematorium, there had been no intrusion. 

 

The Daily Mirror 

In May 2000, the Commission criticised the editor of the Daily Mirror, Piers Morgan, 

for failing to monitor two of the Mirror’s journalists.35 The two journalists had bought 

shares which they then tipped in the Mirror’s ‘City Slickers’ column. This breached 

Clause 14 of the Code, which forbids journalists to profit from financial information 

received in advance of general publication; write about shares in which they have a 

significant financial interest or buy shares about which they have recently written or 

intend to write. Both were dismissed for gross misconduct. Morgan had also bought 

some of the tipped shares, but denied that he had known at the time that they were about 

to be tipped. The DTI is currently investigating the matter. 

 

 

 
34 Ibid. 
35 The Times (London) 11 May 2000. 



Clarke-Jervoise, ‘UK Media Law Update’ 

The Mail on Sunday  

The Commission rejected a complaint against The Mail on Sunday by Sara Helm, the 

partner of the Prime Minister’s Chief of Staff, Jonathan Powell.36  

 

The newspaper had stated that, when dining out, the couple had left their eight week old 

daughter with a cloakroom attendant. Helm complained that this breached Clause 6(v), 

which provides that, where material about the private life of a child is published, there 

must be justification for publication other than the fame, notoriety or position of its 

parents.  

 

The Commission made clear that the Code extended to all children, including infants. 

However, it held that the subject matter of the item concerned not the child’s private life 

but rather her parents’ behaviour.  

 

The Mail on Sunday  

The Commission dismissed a complaint by an unidentified, ‘well known entertainer’ 

against The Mail on Sunday.37 The item explained that she was determined to protect 

her child’s privacy. It was accompanied by two photographs (one aerial) of her country 

home and referred to her flat in London.  

 

The complainant contended that the article breached Clause 3 of the Code, which 

provides that ‘everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 

health and correspondence’, and that the ‘use of long lens photography to take pictures 

of people in private places without their consent is unacceptable’. She also claimed that 

The Mail on Sunday had breached Clause 6.  

 

The Commission accepted that the newspaper had complied with earlier guidance that, 

when publishing details of a celebrity’s home without consent, newspapers must not 

publish details by which the property could be located. As a general rule, pictures of 

houses alone would not breach the owner’s privacy, particularly where — as in this 

case — no people were included in the photograph. 

 

 
36 See <www.pcc.org.uk/reports>. 
37 Ibid. 



(2001) 6 Media & Arts Law Review 59 

[67] On the subject of the child’s privacy, the Commission reiterated its determination 

to protect the privacy of vulnerable people, including young children. However, it did 

not consider that the material published inherently concerned the child’s private life. 

Furthermore, the mere comment that the complainant had a child could not breach the 

mother’s privacy, since this was a matter of record. 

 
OK! 
In December 2000, the Commission ruled that OK! was guilty of harassment and 

breach of privacy when it published telephoto pictures of Prince William in a South 

American jungle during his gap year.38 The complaint was brought by Prince Charles.  

 

The Commission dismissed the argument that the pictures had been taken in a public 

place. It ruled that the photographs had clearly been obtained in a situation where 

Prince William could reasonably have expected privacy. Furthermore, the 

photographers had been guilty of harassment or persistent pursuit — indeed the 

pictures could only have been taken by people who had pursued the prince in South 

America. 

 

This was the first time that the Commission has considered the guidance issued in June 

by the Commission, on how the press should treat the young prince in the years to 

come.  

 

BROADCASTING 

 

BBC permitted to name Omagh bombing suspects 

On 6 October 2000, the High Court in Northern Ireland refused to injunct the BBC from 

naming on Panorama three suspected participants in the Omagh bombing.39  The 

husband of one of the victims had sought an injunction to prevent the broadcast, 

arguing that it would hinder police investigations and prejudice any future trial of the 

suspects. He also argued that the victims of crimes were protected by Art 6 of the 

European Convention on Human Rights (which protects the right to a fair trial). Kerr J 

rejected these pleas and held that, under the Convention, now incorporated into 

 
38 See <www.pcc.org.uk>. 
39 The Guardian (London) 10 October 2000. 



Clarke-Jervoise, ‘UK Media Law Update’ 

domestic law by the Human Rights Act 1998, the balance fell firmly in favour of the 

BBC as broadcaster. 

 

ITC Code on television sponsorship 

The ITC has published a new Code on television sponsorship.40 For the first time, 

television sponsors will be able to include their contact details in program credits, 

provided they do not do so in such a way as to encourage viewers to purchase a product 

or to contact the sponsor. Sponsors may only sponsor programs in which they have had 

no creative input.  

 

Under the revised Code, it will still not be permissible to sponsor news, current affairs 

programs or consumer advice programs, although the sponsorship of business and 

finance programs will no longer automatically be precluded. 

 

BSC rejects complaint 

The Broadcasting Standards Commission rejected two complaints about graphic 

descriptions of infanticide, sadism, rape and other violent acts in a BBC Radio 4 

program.41 Before transmission (during the afternoon) of Ovid Metamorphosed: [68] 

Antiquity’s Lust, the presenter warned that the program dealt with one of the most brutal 

and disturbing of the classical myths. The Commission held that, whilst these events 

might not be to everyone’s taste, the subject matter had been dealt with responsibly and 

within the acceptable boundaries for an adult, cultural program.  

 

White Paper on Communications 

In November 2000, the Government produced for consultation a White Paper on 

Communications.42  This sets out proposals to regulate the various sectors of the 

communications industry in the light of their gradual convergence. 

 

The Government wishes to keep regulation as light and up to date as possible, whilst 

ensuring that any regulatory body has sufficient ‘teeth’ to protect the interests of 

consumers and newcomers to the market. It proposes to establish a new industry 

 
40 See <www.itc.org.uk>. 
41 See <www.bsc.org.uk>. 
42 See <www.communicationswhitepaper.gov.uk>. 



(2001) 6 Media & Arts Law Review 59 

‘super-regulator’, OFCOM, to regulate competition and content of television, radio and 

telecommunications. It will replace the existing regulators (the Radio Authority, 

Broadcasting Standards Commission, Radiocommunications Agency, Independent 

Television Commission and OFTEL). For the first time, the BBC will come under 

scrutiny by an outside regulator.  

 

OFCOM will be in charge of licensing and enforcement and will have concurrent 

powers with the Office of Fair Trading to exercise Competition Act powers for the 

communications sector. The government also intends to relax the current cross-media 

ownership rules.  


