
(2002) 7 Media & Arts Law Review 75 

UK MEDIA LAW UPDATE 

DEFAMATION AND OTHER RECENT ISSUES 

SAMANTHA MCGONIGLE1 

 

Qualified Privilege 

Loutchansky v Times Newspapers  

[75] This notable case made headlines again when The Times appealed2 against the 

decision of Gray J. The Court of Appeal held that the judge had imposed too stringent 

a standard in applying the so-called ‘duty-interest’ test in relation to the defence of 

qualified privilege. Although the judge had correctly identified the proper test as 

being the Reynolds duty-interest test, he had applied the wrong standard. The interest 

was that of the public in a modern democracy in free expression and the need to 

promote a vigorous press to keep the public informed. The corresponding duty on the 

newspaper was to play a proper and responsible role in discharging that function. The 

Court held that if qualified privilege does arise, it is a complete defence which would 

pre-empt a finding of malice.  

 

However, The Times failed to overturn the judgment on the question of online 

publication. The Court upheld the ruling of Gray J that an article held in an online 

archive is effectively republished every time it is accessed online. Further the Court 

held, on the issue of damages, as s 8 of the Defamation Act 1996 enabled a judge to 

deal with small claims summarily, there was no reason why that procedure should not 

be available in a suitable case for determining quantum alone, once liability had been 

established.  

 

One consequence of this decision seems to be that the burden of proof on the issue of 

malice in the context of qualified privilege has effectively been reversed. Since the 

defendant has the burden of proving that his conduct was responsible, he could be 

obliged to take on the burden of disproving malice. Although the Court of Appeal 

refused The Times leave to appeal, the newspaper has expressed its intention to apply 

to the House of Lords for permission to appeal. 

 

 
1 Solicitor, Lovells, London. 



McGonigle, ‘UK Media Law Update’ 

Al-Fagih v HH Saudi Research and Marketing (UK) 

In this important decision,3 the Court of Appeal clarified the scope of the qualified 

privilege defence when reporting on political controversies. Mr Al-Fagih brought libel 

[76] proceedings against the defendant newspaper, which is part owned by the Saudi 

Arabian royal family and which is generally supportive of the Saudi Arabian 

government. The newspaper had published an article alleging that a political 

colleague of Al-Fagih’s had told it that Al-Fagih had spread malicious rumours about 

him and had accused his mother of procuring women for sexual intercourse.  

 

The newspaper, among other defences, claimed qualified privilege, arguing that these 

were serious allegations and it was a matter of public importance that the dispute be 

reported, provided that this was done fairly and accurately giving both parties an 

opportunity to explain. At first instance, the judge rejected the defence of qualified 

privilege, relying on a lack of verification and the fact that the potential harm to the 

claimant outweighed the public interest in publication.  

 

Before the Court of Appeal, the newspaper argued that the disinterested reporting of a 

political dispute should more readily attract qualified privilege than an article in 

which the newspaper made allegations of its own. A majority of the Court, allowing 

the appeal, noted that although verification of a third party’s allegations would usually 

be necessary if a defence of qualified privilege is to succeed, circumstances can arise 

where the public is entitled to be informed of a political dispute which is being fairly 

reported even though verification had not been sought. In this case, the failure to 

verify did not outweigh the public interest in publication. This case is to be welcomed 

by the media as it shows the Court of Appeal applying the defence of qualified 

privilege flexibly according to the circumstances of the case.  

 

Fair comment defence 

Branson v Bowyer 

Sir Richard Branson brought a defamation claim over an article carried in The 

Evening Standard in December 1999.4 He claimed that the article implied, amongst 

                                                                                                                                               
2 [2001] EWCA Civ 1805. 
3 [2001] EWCA Civ 1634. 
4 [2001] EMLR 33. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 75 

other things, that his bid to run the National Lottery was motivated by financial self-

interest and that he was acting hypocritically by seeking to use the lottery to promote 

his company’s Virgin brand. The defendant pleaded the defence of fair comment and 

sought summary judgment on the basis that Branson was unable to establish that he 

(the defendant) had acted with malice. The critical issue before the court was the 

meaning of fair comment. Branson argued that, in order for opinion to be fair 

comment, those views must satisfy a test of fairness — in other words, could a ‘fair-

minded man’ honestly hold those views?  

 

The Court decided that a test of fairness had no role in the fair comment defence, 

which exists to protect expressions of genuine opinion on matters of public interest. 

The defence is open to a prejudiced, obstinate commentator, so long as their views are 

honestly held. Any requirement that the views be reasonable or fair would create great 

uncertainty. More importantly, it would unacceptably inhibit the freedom to comment 

on pubic events. In this case, the court found that the opinions were clearly capable of 

being honestly held. Sir Richard could still succeed, but he would need to establish 

that Mr Bowyer did not in fact honestly hold the views which he had expressed. 

 

Freezing orders 

Hamilton v Milroy-Sloan 

Mr and Mrs Hamilton sought an asset freezing order against the defendant to a libel 

claim they were pursuing. 5  The defendant had claimed the couple had sexually 

assaulted her and was of very limited means. She and her parents had entered into an 

agreement with the News of the World to give an interview. The defendant was paid 

£5000 immediately and a further sum £45,000 was to be paid to her parents, of which 

the defendant was to receive half. The defendant spent the £5000 paid to her within 

[77] 10 days. On an application made to the court without notice, an asset freezing 

order was made. When the order came before the court for renewal, the defendant 

argued that it should be set aside as no real risk of unjustifiable dissipation had been 

shown.  

 

 
5 Unreported 30 August 2001, QDD. 



McGonigle, ‘UK Media Law Update’ 

The Court ruled that the order should continue. First, there was a good arguable case 

against the defendant. Whilst the fact that the defendant had spent the first payment of 

£5,000 in ten days did not in itself establish a real risk of unjustifiable dissipation, in 

all the circumstances, it was just and convenient for the order to continue. However, 

the ruling may be of limited benefit to the Hamiltons. The defendant asserted that her 

half share of the £45,000 would be held on trust for the education of her children. 

Provided that that share of the outstanding sum is indeed held on trust to this end, the 

asset freezing order will not affect that money.  

 

Public interest defence to copyright 

Ashdown v Telegraph Group 

The Telegraph Group Ltd appealed against an injunction to prevent further 

publication of substantial quotations from a confidential minute belonging to Paddy 

Ashdown of a meeting between himself, Tony Blair and other political figures at 

which a possible cabinet coalition was discussed.6 One of its arguments was that its 

right to freedom of expression under art 10 of the European Convention on Human 

Rights was infringed by the injunction. The Court of Appeal was not persuaded and 

said that freedom of expression should not normally carry with it the right to make 

free use of another’s work. Accordingly there might have been justification for the 

publication of the content of the minute, but there was no justification for the extent of 

the reproduction of Ashdown’s own words. However, the Court of Appeal did note 

that the public interest in information being published could, in very rare 

circumstances, be a defence to a claim for copyright infringement, as recognised by 

s 171 (3) of the Copyright, Designs and Patents Act 1998. 

 

Privacy and Harassment 

Thomas v News Group Newspapers 

The Court of Appeal has held that people who suffer alarm or distress through articles 

published by the media may in some circumstances be able to sue for harassment. In 

July last year, The Sun published an article criticising Esther Thomas, a police clerk, 

for having brought complaints against police officers about their treatment of an 

asylum seeker. The article, which described Thomas as a ‘black clerk’, blamed her for 

 
6 [2001] EWCA Civ 1142. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 75 

the demotion of two officers and for the fine imposed on a third. Readers’ letters were 

published attacking Thomas’ actions and readers were invited to contribute to a fund 

to pay the fine. Thomas claimed she received racist hate mail as a result and brought 

proceedings against The Sun,7 relying on s 1 of the Protection from Harassment Act 

1997. The Act was primarily intended to combat stalkers, but it is generally accepted 

that it can also be used against the media where, for example, a journalist repeatedly 

doorsteps someone. Thomas’ claim was groundbreaking because she did not complain 

of direct, physical harassment but of articles published in a newspaper. The Sun 

applied to strike out the claim but failed, the judge ruling that Thomas had made out 

an arguable case. The Sun appealed to [78] the Court of Appeal.  

 

The Sun conceded that the Protection from Harassment Act went further than just 

addressing stalking and that it was in theory possible for a newspaper to be liable for 

harassment through publishing articles. However, it contended that the wide 

interpretation given at first instance was incompatible with the right to freedom of 

expression. The appeal was rejected. Although the rights of the media should not be 

interfered with lightly, harassment in the Protection from Harassment Act should not 

be given a restrictive meaning. The Court of Appeal stressed that it was the effect on 

the victim which defined harassment, not the form of the conduct and therefore ruled 

that Ms Thomas did have an arguable case as the tone of the articles, particularly the 

reference to her colour, was unreasonable and it was foreseeable that readers would 

send racist hate mail as a result. 

 

Enforcing the Editors’ Code through court action 

The Press Complaints Commission Code of Practice (the PCC Code) imposes a 

variety of standards which newspapers and their journalists are expected to meet. A 

claim recently issued by actress Amanda Holden illustrates a novel approach towards 

its enforcement.8 Photographs of Amanda Holden appeared in the Daily Star, together 

with a promise that further, similar photographs would be published the following day. 

Holden declined the traditional step of a complaint to the PCC. Instead she went 

immediately to court, arguing that her right to privacy had been and would be 

breached under the Human Rights Act 1998. As the case involved the balancing of an 

 
7 [2001] EWCA Civ 1233. 



McGonigle, ‘UK Media Law Update’ 

individual’s right to privacy against freedom of expression, s 12 of the Act required 

the court to take account of ‘any relevant privacy code’ such as the PCC Code. The 

court awarded an interim injunction preventing further publication pending a full 

hearing.  

 

Several points emerge from this, although it is important to remember that this is an 

innovative case in its early stages. First, it is clear that the Code now enjoys a special 

status, although it is not afforded the force of law. A court will not treat compliance 

with, or breach of, the Code as determinative of whether an individual’s legal right of 

privacy has been infringed. However, it must take the Code into account and it will be 

harder for a newspaper to justify conduct which is not in compliance.  

 

This highlights many of the perceived deficiencies of complaints to the PCC, 

including the lack of remedies and may make legal proceedings attractive. 

Nevertheless, complaints to the PCC will remain the appropriate route in the majority 

of cases, being far cheaper and speedier than litigation.  

 

J K Rowling 

The PCC has upheld a complaint by J K Rowling, author of the Harry Potter books, 

that photographs published by OK! magazine taken by long lens of herself, her partner 

and her daughter, in swimwear on a beach in Mauritius breached cls 3 and 6 of the 

Code. Clause 3 enshrines the right to respect for one’s private and family life and 

prohibits long lens photography to take pictures of people when they have a 

‘reasonable expectation of privacy’. Clause 6 precludes journalists from 

photographing children under the age of 16 on subjects involving the welfare of the 

child without the parent’s consent. Furthermore, if material about a child’s private life 

is published, there must be justification for publication other than his (or his parents’) 

fame or position. The PCC accepted that Ms Rowling had gone to considerable 

lengths to protect her daughter’s privacy, illustrated by her choice of a holiday during 

the low season on a beach which was not overlooked by other properties. It is 

                                                                                                                                               
8 Holden v Express Newspapers (unreported, Eady J, QBD, 7 June 2001). 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 75 

interesting to compare this decision with that involving newscaster, Anna Ford where 

the PCC rejected a complaint where Mrs Ford was photographed on a public beach.9 

 

[79] Confidentiality 

In a significant ruling on the law of confidentiality,10 the High Court ruled that details 

of sexual activities between two persons can be subject to a duty of confidence, even 

in the absence of any express agreement. A newspaper intended to publish articles 

about a married professional footballer which contained details of his alleged 

infidelities. Jack J, granting an injunction preventing publication of the articles, was 

satisfied that the information had the necessary quality of confidence about it and was 

imparted in circumstances importing an obligation of confidence. Further, he held that 

the law of confidentiality should protect facts concerning sexual relations both within 

and outside marriage, although the extent of its protection would depend on the 

circumstances of each case.  

 

The judge did not believe that there was any public interest in publishing the 

confidential information. The case has been condemned by the media as a ‘love rat’s’ 

charter. The wider effects of this decision are yet to be seen. There is concern that 

newspapers will now be prevented from exposing, for example, the extra-marital 

affairs of politicians. However, if they advocate in public the importance of family 

values, the public interest defence should still allow publication, overriding any 

obligation of confidentiality.  

 

Contempt 

Attorney General v Greater Manchester Newspapers 

The Manchester Evening News has been found guilty of contempt of court for 

publishing information concerning the whereabouts of Robert Thompson and Jon 

Venables, the killers of James Bulger, and has been fined £30,000.11 Dame Elizabeth 

Butler-Sloss, held that the article had breached her earlier injunction prohibiting the 

disclosure of ‘any information likely to lead to the identification of the past, present or 

future whereabouts’ of Thompson or Venables. In its defence, the company argued 

 
9 See UK Media Law Update (2001) 3 Media & Arts Law Review 238. 
10 A v B Plc and Anor, The Times, 2 November 2001. 
11 The Times, 4 December 2001. 



McGonigle, ‘UK Media Law Update’ 

that it was not likely that the disclosure would lead to the identification of either 

Thompson or Venables and that the information disclosed had been contained in a 

government publication, including a website, before the injunction was granted and 

therefore the information was in the public domain.  

 

Dame Elizabeth said that the meaning of the word ‘likely’ in the injunction depended 

on the context in which it was used. In the context of protecting lives and personal 

safety, the word was to be equated with the real risk, danger or chance that it might 

lead to that dangerous situation. The article in question did create such a possibility. 

Further, although the government publication was available in public libraries and, 

therefore, was accessible to the public, it was of a detailed, statistical nature and very 

few people would have been aware of it. Accordingly, it could not be said to be in the 

public domain. Similarly, access to the information on the website was only 

theoretical and could not be said to be accessible to the public. Thus, the company 

was in breach of the injunction and in doing so had committed a significant contempt 

of court. The company is reported to be considering an appeal and would seem to 

have an arguable case, particularly in relation to the issue of public domain.  

 

Other notable cases 

ITC and BSC rule on Channel 4’s Brass Eye programme 

On 6 September 2001, both the Independent Television Commission (ITC) and the 

Broadcasting Standards Commission (BSC) published their findings on [80] 

complaints about Channel 4’s Brass Eye programme. The programme, which included 

the use of child actors to satirise media coverage of paedophilia, attracted over 1000 

complaints in total (but also 750 letters of praise). 

 

The ITC acknowledged that Channel 4 had a special role in public broadcasting, 

which entitled it to produce challenging and sometimes disturbing material. However, 

the ITC found that the programme breached s 1.1 of the Program Code, (the Code) 

which deals with offence to public feeling and s 1.3 of the Code, which requires ‘clear 

and specific warnings ... where there is the likelihood that some viewers may find the 

programme disturbing or offensive’. The pre-screening warning had said:  

 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 75 

Now on 4, a Brass Eye Special which takes an uncompromising look at the subject of 

paedophilia. This programme contains scenes which some viewers might find 

disturbing.  

 

The combination of the scheduling, warning and opening scenes had, in the ITC’s 

view, caused an unnecessary degree of offence to many people. The ITC directed 

Channel 4 to broadcast an apology for the offence caused, but accepted that the 

broadcaster had carefully considered programme and had neither negligently nor 

wilfully disregarded the Code. Channel 4 broadcast an apology at 10pm on 20 

September 2001. 

 

The BSC said that the Brass Eye programme had provoked the most extensive 

discussions it had ever undertaken. However, it found that the cumulative effect of the 

scenes involving children in a sexual context had generated a level of offence and 

distress to the viewing audience, which outweighed the public interest purpose of the 

programme. The BSC therefore, upheld the complaints. 

 

Both Commissions dismissed complaints that the children in the programme had 

suffered or been put at risk in its making.  


