
(2002) 7 Media & Arts Law Review 315 

NEW ZEALAND MEDIA LAW UPDATE 

RECENT DEVELOPMENTS 

URSULA CHEER1 

 

[315] In addition to the defamation law developments, discussed in the previous issue 

of the Media & Arts Law Review, in the area of censorship during the last year, child 

pornography again wound its way to the Court of Appeal while a government 

committee continues to review the law, and the French film Baise-Moi was the subject 

of appeal to the High Court after being banned by the Classification Office. 

 

The Broadcasting Standards Authority reluctantly accepted jurisdiction for a 

complaint about excessive advertising between Christmas programming, and 

attempted to deal directly with submissions about the Bill of Rights for the first time. 

The Press Council quietly extended its jurisdiction to members of the print media that 

have not accepted its jurisdiction. 

 

The media continued to demonstrate confusion about whether to voluntarily suppress 

the name of a constable who had shot an individual while on duty and later became 

the subject of a private prosecution for murder by the victim’s family, and the 

Minister of Justice entered the fray to suggest that a voluntary rule be agreed to. Two 

businessmen were the subjects of false rumours during a delay by the Crown in 

appealing a suppression order unlawfully made in favour of a businessman who had 

sought the services of an underage prostitute. A business publication was excluded 

from a civil trial on the grounds that any report of the matter would breach orders 

made to protect confidential information. 

 

A District Court considered the first New Zealand action seeking damages for breach 

of the tort of privacy, and held that lack of identification did not prevent liability 

arising, and a prominent lawyer announced her intention to sue a business publication 

for publishing what she argued was incorrect information about her financial status in 

its annual ‘Rich List’. 

 

                                                 
1 Senior Lecturer in Law, University of Canterbury. 



Cheer, ‘New Zealand Media Law Update’ 

The Court of Appeal upheld a contract between an ex-SAS officer and the British 

Government which included confidentiality clauses, but would not grant equitable 

relief to prevent publication of a proposed book by the officer.  

 

The Government moved to repeal a provision in the Local Electoral Act 2001 that 

appeared to contain an offence which could operate as a media gag. 

 

[316] Censorship 

Child pornography 

Moonen v Film and Literature Board of Review, noted previously,2  continues to 

challenge the courts. In the decision reclassifying the Moonen materials, the Board of 

Review3 went so far as to say it ‘would … have been prepared to designate child 

pornography as outside the protection of s 14 (of the Bill of Rights) altogether’4 and 

‘in the absence of the Court of Appeal’s decision in Moonen, [it would have] inclined 

to the view that the freedom of expression guaranteed by the Bill … was not engaged 

in this case, in so far as child pornography is not protected speech … the Court may 

wish to reconsider its views on this topic in due course.’5 That decision was appealed 

to the High Court on the grounds of bias and irrelevant considerations, and failure to 

correctly take account of the Bill of Rights. 6  The High Court rejected these 

arguments, finding that although the Board clearly hoped the Court of Appeal would 

reconsider the issue of the Bill of Rights in relation to child pornography, it had still 

correctly understood and applied the instructions of that Court in Moonen v Film and 

Literature Board of Review.7 Moonen appealed that decision to the Court of Appeal, 

which held that the Board and the Full Court of the High Court correctly applied the 

law.8 However, in the face of arguments criticising the five-step process to be used to 

take account of Bill of Rights issues set out in the original Moonen decision (now 

                                                 
2 (2000) 5 HRNZ 224. See (1999) 4 Media & Arts Law Review 19, (2000) 5(3) Media & Arts Law 
Review 196, and (2001) 6(3) Media & Arts Law Review 252. 
3 Decision of the Board of Review, on reconsideration of the classification of various publications 
owned by GA Moonen, 8 September 2000. 
4 Ibid 13. 
5 Ibid 24. 
6 Moonen v Film and Literature Board of Review (Unreported, High Court, Wellington, AP 208/00, 2 
October 2001). 
7 [2000] 2 NZLR 9. 
8 Moonen v Film and Literature Board of Review (Unreported, CA 238/01, 16 April 2002). 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 315 

called Moonen 1), the Court of Appeal emphasised that the process is not prescriptive 

and that other approaches to weighing the provisions of the Bill are open.9  

 

Censorship of the film Baise-Moi 

Describing the controversial film Baise-Moi as a ‘provocative comment on the human 

condition’, the Film and Literature Board of Review unanimously classified it as 

objectionable only to persons under 18.10 Although the Office of Film and Literature 

Classification had classified the work R18 to persons who are students of film studies 

or for the purposes of screening at a film festival, the Society for the Promotion of 

Community Standards applied for review by the Board and sought a complete ban on 

the basis that the film is objectionable. The Board found that the film passed through 

at least four subject matter gateways set out in the censorship legislation — sex, 

crime, cruelty and violence,11 and that those major themes and their presentation of 

the film were likely to be injurious to the public good. It also had to determine 

whether the film promoted or supported the activities shown in it, in which case it 

would be deemed to be objectionable.12 The Board adopted a test that there must be 

something about [317] the way the prohibited activity is described, depicted or 

otherwise dealt with, which can fairly be said to have the effect of promoting or 

supporting that activity. 13  The Board proceeded to examine aspects of the film, 

finding in each case, counterbalances or foils to any promoting or supporting effect, 

and that on the whole, it did not promote or support the horrific activities shown in it. 

Because the film did not fall within the deeming provision, the Board then assessed it 

under other provisions,14 and found an age restriction to be warranted, without more. 

It thought the work had a degree of merit as a postmodern movie which made a social 

                                                 
9 Ibid [15]–[16]. Presumably alternative approaches must not conflict with that in Moonen I or lead to a 
different result. This could be quite hard to judge as the five-step approach is not easy to apply. 
10 Decision of the Board on an Application for Review by the Society for the Promotion of Community 
Standards Inc of the film Baise-Moi dated 13 March 2002. Classification in some other countries was: 
Australia, R; UK, 18 with rape scene cut; USA, exhibited unrated; Ontario, Canada, banned; Alberta, 
Canada, 18. 
11 Films, Videos and Publications Classification Act 1993 s 3(1), Living Word Distributors Ltd v 
Human Rights Action Group (Wellington) [2000] 3 NZLR 570. See (2000) 5(3) Media & Arts Law 
Review 196, (2001) 6(3) Media & Arts Law Review 253. 
12 Films, Videos and Publications Classification Act 1993 s 3(2)(b) and (f), which cover the use of 
violence or coercion to compel any person to participate in, or submit to sexual conduct, and acts of 
torture or the infliction of extreme violence or extreme cruelty. 
13 Decision of the Board on an Application for Review by the Society for the Promotion of Community 
Standards Inc of the film Baise-Moi dated 13 March 2002, [47]. The test is from Moonen v Film and 
Literature Board of Review [2000] 2 NZLR 9. 
14 Films, Videos and Publications Classification Act 1993 s 3(3) and (4). 



Cheer, ‘New Zealand Media Law Update’ 

statement. The final step carried out the Board was to check its decision against the 

five-step process established to take account of freedom of expression.15 This it did 

closely, ultimately finding that the R18 restriction was justified due to society’s wish 

to protect young persons from harm yet providing the minimum interference with the 

rights under the New Zealand Bill of Rights Act 1990.16 

 

The decision was appealed to the High Court by the SPCS, giving enormous publicity 

to the film. While the appeal was pending, the directors of two film festivals were 

prevented from showing Baise-Moi on the grounds that to do so would effectively 

destroy the purpose of the appeal process.17 The power to prevent showing of the film 

was contained in s 67 of the Films, Videos and Publications Classification Act 1993, 

which allows any party to an appeal to apply for an interim restriction order, to be 

granted if the Court is satisfied it is in the public interest to do so. This was the first 

time the provision had been judicially considered. The Court did not approach the 

matter as an interim injunction18 but concluded that once an error of law was found to 

support a challenge to the original classification, a Court must still be satisfied that 

interim restriction was in the public interest, such evaluation requiring consideration 

of all relevant matters, including freedom of expression. The Court made the practical 

point that normally it would be quite undesirable allow a film to screen when there 

was a real possibility that a reconsideration according to law might result in a 

different or revised classification. After finding sufficient basis for an arguable case of 

error of law, the Court noted freedom of expression would only be temporarily 

interfered with, and that there was public interest in the due completion of legal 

review, in a measured way. Further, a balance of convenience test did not favour the 

film festival organisers, who would, the Court found, lose less than submitted and had 

taken an intentional commercial risk that the film might not be able to be screened. 

                                                 
15 Moonen v Film and Literature Board of Review [2000] 2 NZLR 9. See (1999) 4 Media & Arts Law 
Review 19, (2000) 5(3) Media & Arts Law Review 196, and (2001) 6(3) Media & Arts Law Review 252. 
The steps in Moonen are guidelines only, but tend to have dominated freedom of expression discourse 
in decisions made since that case. 
16 Decision of the Board on an Application for Review by the Society for the Promotion of Community 
Standards Inc of the film Baise-Moi dated 13 March 2002, [74]–[77].  
17  Film and Literature Board of Review v Society for the Promotion of Community Standards 
(Unreported, High Court, Wellington, AP 76/02, 12 April 2002). 
18 As required in TV3 Network Services Ltd v Fahey [1999] 2 NZLR 129. See (1999) 4 Media & Arts 
Law Review 191. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 315 

The Court could also find no compelling reasons why the film should be shown 

immediately.  

 

The test applied does not appear to follow that in TV3 Network Services Ltd v 

Fahey,19 where the Court of Appeal affirmed its view that an interim injunction will 

[318] not be granted readily in a defamation case because of the need to preserve 

freedom of expression, and indicated extreme reluctance to act in a pre-censorship 

capacity. In that case, the jurisdiction to prevent publication was described as ‘of a 

delicate nature’ which ‘ought only to be exercised in the clearest cases’.20 Nor does 

the decision in Baise-Moi indicate any attempt to give precedence to freedom of 

expression as required in Moonen. 21  However, although the Court emphasised in 

Fahey that restraint should only be exercised for clear and compelling reasons, it did 

note that where the competing rights of freedom of expression and the right to a fair 

trial could not be balanced, it might be appropriate to curtail media expression 

temporarily.22 It is arguable that the need to preserve the process of appeal in the 

Films, Videos and Publications Classification Act falls within this exception. A 

similar approach is taken in suppression cases to preserve rights of criminal appeal.23 

 

Broadcasting standards 

Jurisdiction 

Watson v Television New Zealand24 revolved around a complaint which clearly sorely 

tested the jurisdiction of the Broadcasting Standards Authority (BSA). Mr Watson 

complained to Television New Zealand Ltd that it was offensive for the commercial 

breaks during Christmas programs to feature Boxing Day bargains and an exhortation 

to end prostitution. When the complaint reached the BSA, it ruled that it raised a 

matter of personal preference, rather than broadcasting standards, and declined to 

                                                 
19 (1998) 12 PRNZ 443. See (1999) 4 Media & Arts Law Review 191, (2000) 5 Media & Arts Law 
Review 278. 
20 Wm Coulson & Sons v James Coulson & Co (1887) 3 TLR 846, 846 (Lord Esher MR).  
21 See above n 2. 
22 TV3 Network Services Ltd v Fahey (1998) 12 PRNZ 443, applying Gisborne Herald Ltd v Solicitor-
General [1995] 3 NZLR 563, 567. However, it declined to do so in Fahey. There was no evidence to 
convince the Court that screening of the program would have a real likelihood of prejudicially affecting 
the fair determination of the issues in a later defamation trial.  
23 See R v Burns [2002] 1 NZLR 387 below. Following the restriction order, the SPCS went on to make 
complaints about other films to be shown in the film festival in Wellington, which had previously been 
passed by the Office and shown elsewhere in New Zealand: The Press, 14 May 2002. 
24 2001/14. 



Cheer, ‘New Zealand Media Law Update’ 

reach a determination.25 Watson appealed to the High Court26 which ruled that the 

conjunction of programs and advertisements raised an issue of broadcasting standards, 

and referred the complaint back to the BSA for reconsideration. 

 

The issue in the case was whether the BSA had any function in relation to quantity 

and character of advertisements and their placement in relation to programming.27 The 

Court examined the meaning of s 4(1) of the Broadcasting Act which imposes a 

responsibility on broadcasters for maintaining standards in programs and their 

presentation. In its view, the words ‘and their presentation’ included ‘the manner 

[319] or quality of presenting’ programs. This anticipated more than just the content 

of the program being subject to standards, otherwise there would be no control over 

the conjunction between programs and advertisements. Ronald Young J ruled that the 

BSA had made an error of law, and returned the complaint to it for reconsideration, 

with the direction that the case be heard with the proposition in mind that the 

conjunction of advertisements and programs is a matter that potentially affects 

standards of good taste and decency as detailed in the Act.  

 

The BSA therefore asked for submissions on the presentation issues raised in the 

complaint and the potential effects on good taste and decency, and stressed that it was 

focusing on the conjunction referred to only. It noted that it found neither the 

frequency, nor the volume, nor the length of the commercial breaks to be excessive, 

or in any other way offensive in conjunction with the nominated programs. It 

considered that the perceived difference in the volume levels of the advertisements 

was no different on Christmas Eve than on other occasions. 

 

                                                 
25 Section 5(c) of the Broadcasting Act 1989 states that complaints based merely on a complainant’s 
preferences are not, in general, capable of being resolved by a complaints procedure.  
26 Watson v Television New Zealand Limited (Unreported, High Court, Wellington, AP 99/01, 25 
September 2001). 
27 The Advertising Standards Authority Incorporated, a voluntary body funded by the advertising and 
media industries, deals with advertisements and has the stated purpose of ensuring that advertising is 
socially responsible and truthful in New Zealand. Representatives of the media have voluntarily agreed 
to abide by codes of advertising and to withdraw advertisements in respect of which a complaints board 
or complaints appeal board have upheld complaints. The board is a private organization exercising 
public power, which is reviewable on public law principles: Electoral Commission v Cameron & Ors 
[1997] 2 NZLR 421. The BSA clearly has no function in relation to advertising programs or any credit 
in respect of a sponsorship or underwriting arrangement entered into in relation to a program except 
where neither the broadcaster nor the advertiser recognise, in relation to a specific complaint, the 
jurisdiction of the Advertising Standards Complaints Board: Broadcasting Act 1989 s 21(3).  



(2002) 7 Media & Arts Law Review 315 

The BSA also had to deal with juxtaposition of subject matter. Watson in his initial 

complaint referred specifically to an ‘exhortation to end prostitution’, and later to an 

advertisement ‘encouraging safe sex’. When assessing this aspect of Watson’s 

complaint, the BSA reiterated that it is not the content of the advertisements which 

were relevant, but the conjunction between the advertisements and the programs. In 

this regard also the BSA found nothing of concern to accepted norms of decency in 

taste and language arising out of the conjunction of the named programs with 

commercial advertisements and socially responsible messages alerting to the dangers 

of child prostitution and sexual diseases. The advertisements were not highlighted in a 

way which could threaten the requirement for good taste, nor were they inappropriate 

in programs which dealt with the celebration of Christmas, as their conjunction was in 

a package of advertising and did not offend good taste and decency. It concluded that 

to find a breach of the nominated standards would be to interpret the Broadcasting Act 

1989 in such a way as to place too great a limit on the broadcaster’s statutory freedom 

of expression in s 14 of the New Zealand Bill of Rights Act 1990. 

 

The BSA and the Bill of Rights 

In a series of decisions in 2000 and 2001, the Broadcasting Standards Authority dealt 

with numerous complaints against the RadioWorks Ltd for material broadcast on The 

Rock radio station.28 In the process, the BSA was compelled for the first time to 

confront direct arguments about the place of the New Zealand Bill of Rights Act 1990 

(the Bill of Rights) and freedom of expression in its regulatory function.  

 

The current 1999 Radio Code R was developed by the Radio Broadcasters Association 

and Radio New Zealand Ltd on behalf of commercial broadcasters and Radio New 

Zealand. It is made up eight principles, each being set over a number of guidelines to be 

used by broadcasters in applying the principles. The complaints made by R K Watkins 

in the Rock decisions involved standards of good taste and decency, broadcasts 

inconsistent with the maintenance of law and order, failure to be socially responsible 

(denigration of women, discrimination against women, and failure to be mindful of 

the effect any program may have on children. The requirement not to portray people 

                                                 
28 Watkins v The RadioWorks Ltd Decisions Nos 2000/182-191, 2001/071-084, and 2001/138-204 — 
collectively, ‘the Rock decisions.’ 



Cheer, ‘New Zealand Media Law Update’ 

in a manner which encourages denigration or discrimination does not prevent the 

broadcast of material which is by way of legitimate humour or satire.)29 

 

[320] The Rock is a radio station that has as its declared target audience a demograph 

of 18–39 year old male, blue-collar workers. To attract and maintain this audience, the 

station broadcasts material it describes as legitimate humour, such as jokes about 

necrophilia, bestiality, incest, sexual behaviour with children, sexual diseases, anti-

homosexuality, and violence against women, children and elderly people. The 

Watkins complaints related to such material that was broadcast in the mornings 

between 6.00am and 10.30am. 

 

In relation to the nine complaints dealt with by the BSA in 2000,30 the BSA found 11 

breaches. The decision contains no reference to freedom of expression and the Bill of 

Rights.  

 

Decision Two31  comprised 14 complaints based on offensive language, offensive 

behaviour, broadcasts inconsistent with the maintenance of law and order, denigration 

of women, discrimination against women and unsuitability for children. In its 

preliminary decision, the BSA found eight breaches. One complaint was upheld on 

the basis that insufficient action had been taken. Submissions on penalty were called 

for from the parties involved. At this stage, the BSA received an extensive submission 

from the RadioWorks raising substantive issues about the Bill of Rights and the 

freedom of expression enshrined in s 14. Although it was not the practice of the BSA 

to allow the parties to re-litigate matters at this stage, it determined that the 

submission was a relevant submission that it was required to consider.32 The BSA also 

received two letters from the Commissioner for Children commenting on New 

Zealand’s obligations as a signatory to the United Nations Convention on the Rights 

of the Child. The RadioWorks submitted that the BSA had not given sufficient weight 

to freedom of expression, that it had failed to comply with the requirement in s 5 of 

the Bill of Rights that any restriction on rights and freedoms in the Bill can be subject 

                                                 
29 See BSA Website, <www.bsa.govt.nz> Broadcasting Practice: Codes and Principles, Programme 
Codes, Radio. 
30 Decision Nos 2000/182-2000/191, ‘Decision One’. 
31 Decision Nos 2001/071-084. 
32 Broadcasting Act 1989 s 10(1)(b). 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 315 

only to such reasonable limits prescribed by law as can be demonstrably justified in a 

free and democratic society, and generally that the BSA had acted inconsistently with 

the Court of Appeal decision in Moonen v Film and Literature Board of Review33 and 

had not taken it into account. 

 

The BSA considered the complaints de novo in the light of all of the new material. 

The BSA first noted that Moonen was concerned with censorship, but did not accept 

that this was necessarily the issue in BSA decisions. Nonetheless, the BSA then 

proceeded to apply the five steps in Moonen34 to the complaints. It found that because 

the limits on freedom of expression imposed by the Broadcasting Act were reasonable 

limits in a free and democratic society, there could be no inconsistency with the rights 

and freedoms in the Bill of Rights. In Part II of its decision the BSA found nine 

breaches and upheld one complaint on the basis that action taken was insufficient. 

 

In the process of making orders for costs, the BSA warned that while generally it had 

regard to the seriousness of the breach in setting penalty, broadcasters who persisted 

in breaching the standards might expect progressively heavier penalties. Further, the 

intention of the broadcaster was irrelevant to the question of breach, but might be 

relevant to penalty (flagrant breaches may lead to a heavier penalty).  

 

In November 2001, the BSA considered a further 67 complaints from R K Watkins 

against the Rock.35 The BSA then repeated the Bill of Rights analysis referred to 

above and upheld 21 of the complaints, again on similar grounds. In making an order, 

the BSA noted it had had regard to the seriousness of the breaches; however, it had 

also taken account of apparent continued disregard for broadcasting standards for 

those items broadcast after the release of Decision One. It ordered that the 

RadioWorks pay the sum of $24,250 in total costs to the Crown. 

 

In all of its decisions, and in its Bill of Rights analysis, the BSA refers to its powers to 

impose a penalty [321] on broadcasters where it upholds a complaint. This is not 

correct. The Broadcasting Act allows it to make orders to publish statements, refrain 

                                                 
33 [2000] 2 NZLR 9 — the leading freedom of expression case in New Zealand. 
34 See (1999) 4 Media & Arts Law Review 191 and (2000) 5(3) Media & Arts Law Review 196.  
35 Decision Nos 2001/138-204, ‘Decision Three’. 



Cheer, ‘New Zealand Media Law Update’ 

from broadcasting, reconsider and redetermine, pay compensation for breach of 

privacy, prevent broadcast of part of a series, or pay costs to the Crown or to a party.36 

None of these orders are referred to as penalties, though they may of course be seen as 

such by the broadcaster, and appear to be seen as such by the BSA.  

 

The Rock decisions show the Broadcasting Standards Authority is exploring Bill of 

Rights issues in the context of its specific regulatory regime. Even though the BSA 

rarely receives submissions that are legally focussed, let alone focussed on Bill of 

Rights issues, it is necessary that it properly addresses the nature and effect of its 

orders in relation to the Bill, in order that freedom of expression be given appropriate 

weight in the process. 

 

Press Council 

Jurisdiction 

The Press Council37 has been quietly extending its self-regulatory jurisdiction. Five 

complaints were lodged with the Council against the Auckland University Students’ 

magazine Craccum, Issue Two, 2000, over an article concerning suicide and an 

opinion piece on the same topic.38 The Press Council generally does not consider 

complaints against publications such as student magazines. However, in this particular 

case it did so because of the widespread public notice the magazine reached through 

the mainstream press and television, even though the editors of the magazine advised 

the Press Council that the Auckland University Students’ Association did not 

recognise the Council.39 

 

                                                 
36 Broadcasting Act 1989 ss 13 and 16. 
37 See <www.presscouncil.org.nz>. 
38 Case Nos 783-787, June 2000. 
39 The two articles were dealt with separately. The first article was an editorial feature. The Press 
Council upheld a complaint against the introductory page and its headline because it was ill considered, 
ill advised, irresponsible, and offensive. However, the Council concluded that the article itself was an 
unvarnished and ugly story about a subject distasteful to many, but informative on more than one level 
and, because of its grim revelations, might well be a deterrent. The Council had previously commented 
on the greater need for openness in discussing the issues of suicide, but found the second article an 
opinion piece whose tone went far beyond measured arguments about the right to die. When referred to 
the Classification Office the same year, (OFLC Ref 00735) the publication was found to present the 
infliction of serious physical harm to a high extent and degree but in a variable manner, and to use 
strong descriptions and graphic photographs. It was found to be injurious to the public good if made 
available to young people and therefore potentially damaging to society. The publication was classified 
Objectionable except to those over 16. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 315 

In Immunisation Advisory Centre against Investigate Magazine,40 the Press Council 

clearly confirmed that it has broadened its jurisdiction. The editor of Investigate 

magazine challenged the Council’s ability to consider the complaint, saying the 

magazine did not fall within the Council’s jurisdiction. The Council noted that the 

magazine’s owners had not been party to agreements reached between the Council 

and some magazine publishers that had accepted its jurisdiction. However, it went on 

to state that the policy now is that the Press Council considers complaints against 

newspapers, magazines and periodicals in public circulation in New Zealand 

(including their websites). There are exceptions with a publication of very [322] 

limited or specialised readership. If the editor of a publication does not respond to the 

Council concerning a complaint, the Council will proceed to consider the complaint 

as best it can in the circumstances. The Council based its decision on the very great 

changes in the expectations of citizens and consumers regarding opportunities to 

make complaints about products and services, and about their treatment by 

bureaucracies and institutions of many kinds.41  

 

Suppression 

The continuing saga of ‘Constable A’ 

When last referred to,42 the coroner’s inquest into the death of a man killed by a 

constable on duty whose identity was kept a voluntary secret by most New Zealand 

media, had been adjourned because the coroner found that there might be some 

prejudice to the applicants in the inquest proceeding. The family of the deceased had 

not made up its mind whether to take a private prosecution of any of the officers 

involved (who had been cleared of any wrongdoing by a police investigation). The 

family did proceed with a private prosecution against Constable A, which was 

dismissed by two Justices of the Peace at a preliminary hearing under the Summary 

Proceedings Act, on the basis that the evidence was insufficient.43 While there was 

some criticism of that decision, the more important point in terms of media law is that 

during this period, the name of Constable A was not published by local newspapers 

and radio stations, nor by national television, although he had been identified on the 

                                                 
40 Case No 847, November 2001. 
41 In Case No 764: Peters against NORTH AND SOUTH (1999 Annual Report, 68), the Council said: 
‘Self-regulation of newspapers and magazines in New Zealand requires that the regulator ensures, as 
far as possible, that the public are not deprived of the right to complain about a publication.’ 
42 (2001) 6(4) Media & Arts Law Review 318. 



Cheer, ‘New Zealand Media Law Update’ 

internet. However, the national newspapers did publish the name, editors reasoning 

that freedom of expression outweighed any vague threats to the constable. As a 

postscript, it is understood the Minister of Justice met with media representatives and 

encouraged them to withhold the names of any police who have killed in the course of 

duty for a period of 20 days, as a general rule. The alternative of a legislative duty 

was mooted as a possibility. It is certainly desirable that a uniform rule is agreed to, to 

prevent a similar debacle occurring in the future. However, legislative compulsion 

should be a last resort and would appear to breach the Bill of Rights if out of 

proportion to the harm involved, which would vary from case to case. Further, a 

period of 20 days is quite arbitrary and may be inappropriate in some cases. A 

possible form of regulating editorial behaviour would be to include a guideline in the 

Press Council’s Principles, and in the relevant Radio and Television Codes for 

broadcasters. This would be somewhat inconsistent also as the latter is part of a 

statutory regulatory scheme, while the former is a form of self-regulation of the print 

media without genuinely full coverage.  

 

Name suppression and delay 

The Police v M44 was an appeal by the Crown against an order for final suppression of 

name made in the District Court for a respondent sentenced on a charge of attempted 

involvement in an act of prostitution with a child. The judge exercised his discretion 

to grant name suppression under the Criminal Justice Act 1985,45 and ordered the 

suppression of all information that might identify the respondent and the company he 

operated, on the grounds that he presented a low risk of reoffending and publication 

of his name would jeopardise the employment of his staff. Subsequent reports about 

the case stated that the offender was 37 years old and a company director. The matter 

received considerable coverage in the media and the suppression order was called into 

question. The Crown appeared to have [323] strong grounds to appeal the matter but a 

period of almost two months passed before a final decision was made, during which 

time local media could not make a decision whether to appeal on the grounds of being 

an interested party. When two local businessmen became the subject of rumours as to 

possibly being the offender, the Press newspaper published clear refutation of the 

                                                                                                                                            
43 The Press, 25 February 2002. 
44 (Unreported, High Court, Christchurch, A 9/02, 5 March 2002). 
45 Section 140(1). 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 315 

claims. The momentum gathered by the case and its coverage presented the High 

Court with a challenge in considering the issue whether to lift the order for 

suppression, as allowing identification of the offender would then receive more 

coverage than it would otherwise have done. The Court lifted name suppression, but 

expressed a good deal of sympathy for the offender. It took care to present salient 

information about the criminal behaviour which it saw as mitigating against the now-

persistent rumours that the offendor was a paedophile, for which there was no 

evidence. The grounds for lifting the order were that there was a prima facie 

presumption in favour of open reporting,46 which was not displaced sufficiently by 

any concerns about how publication would affect third parties. There was some risk of 

reoffending and that risk related to sexual offending. Where there was an element of 

risk to children, the public’s right to know the identity of the offender prevails.  

 

The statute in this case leaves the matter of criminal name suppression to the judges 

and their discretion. They have developed guidelines in case law to assist the decision. 

What worked against justice in this case appeared to be lack of resources leading to a 

delay in the Crown making a decision to appeal the original order. During the period 

of delay, damaging rumours grew, arising from the original reporting of the story and 

the nature of the offence. This made it all the more important that the appeal of the 

matter be dealt with fully, but it appears there was little the High Court could do to 

prevent the lifting of the order being worse for the offender than it would otherwise 

have been. An alternative approach was suggested by MP Stephen Franks, who 

proposed an amendment to the Sentencing and Parole Reform Bill which would 

abolish name suppression entirely except when a victim asks for it. 

 

Criminal name suppression 

In R v Burns (Travis)47 Burns was prosecuted for murder, having previously been a 

witness in another murder trial where he had been granted name suppression. That 

other trial never took place as the accused committed suicide, leaving material which 

effectively accused Burns of being the murderer. A magazine intended to publicise 

these facts but Burns obtained an injunction preventing it from doing so. Other media 

                                                 
46 R v Liddell [1995] 1 NZLR 538 (CA), Lewis v Wilson & Horton Ltd [2000] 3 NZLR 546 (CA), 
(2001) 6(4) Media & Arts Law Review 317. 
47 [2002] 1 NZLR 387. 



Cheer, ‘New Zealand Media Law Update’ 

interests then applied to the trial Judge in Burns’ trial for revocation of the order made 

in respect of the previous trial suppressing Burns’ name. The application was heard 

after Burns had been convicted and had announced an intention to appeal against the 

conviction. The High Court judge revoked the previous order but granted time for 

consideration of an appeal. The accused appealed to the Court of Appeal against the 

revocation of the witness name suppression order. The Crown argued that revocation 

would open the door to the routine revisiting of ostensible permanent suppression 

orders where its witnesses later commit serious offences of their own.  

 

The Court of Appeal held that where it had been determined that there was a 

significant risk that the accused would not receive a fair hearing at a first trial, there 

was no room for balancing the principles of freedom of expression and open justice 

[324] against the right to a fair trial — the principles were to be departed from, not 

balanced against. Nor, in determining whether to continue name suppression after 

conviction, was the Court to attempt an assessment of the chance of success on 

appeal. While a Court could refuse to continue name suppression if it considered that 

the appeal was not genuine but undertaken for the purpose of delaying publication of 

the accused’s name, there was no suggestion in this instance that that was the case. A 

suppression order could be properly be made after trial while appeal was pending 

where the prejudice at any possible retrial caused by publication of the identity of the 

accused would be so great that it could not be met by measures to counter that 

prejudice and any appeal would be rendered nugatory.  

 

Such cases would be rare but this was such a case. If the suppression order were not 

continued, the impact of the publication at the accused’s retrial would involve a very 

real risk of substantial prejudice and the appeal would be a futile exercise. The appeal 

was eventually dismissed and the name suppression orders revoked, on the grounds 

that there was no real threat to the police secret witness program, it was highly 

unlikely the police would ever charge Burns with the other murder, Burns could be 

kept safe in prison, and while the impact on his family would be stressful, it did not 

match that required in law.48 These decisions illustrate the emphasis of the courts on 

                                                 
48 [2002] 1 NZLR 410. See R v Liddell [1995] 1 NZLR 538. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 315 

the fact that suppression in such cases is acceptable because it is temporary, but that 

prima facie, the presumption is in favour of openness. 

 

Suppression in civil cases 

In a civil action for contempt in a trial involving a high-profile biotech research firm 

and a consultant who worked for the firm, the High Court is reported to have excluded 

reporters from a business publication from the Court, but not members of the public.49 

The publication sought access to suppressed evidential statements, affidavits, 

pleadings and submissions which were subject to conventional suppression orders, but 

was unsuccessful. The reporter was ordered from the Court because the judge thought 

there would be difficulty editing out confidential material and any report would be 

lopsided. This apparent blanket ban on reporting goes against the presumption of 

openness in favour of commercial sensitivity, and most commentators were of the 

view that the approach was draconian and unnecessary because ordinary suppression 

orders could protect confidentiality. 

 

Privacy 

Damages for breach of privacy 

Although a lower court decision, L v G50 is of interest because in it, L sought general 

and exemplary damages against G for breach of privacy on the first occasion where 

the remedy has been claimed for breach of the tort.51 The parties had had a sexual 

relationship in the nature of prostitute and client, during which G took sexually 

explicit photographs of L, which L contended were taken conditionally. G published a 

photo in an adult magazine and later argued that no conditions had been imposed on 

the use of the photo. The Court accepted that the four elements of the tort had been 

made out: L’s genitalia, private facts, had been publicly disclosed,52 a reasonable 

person of ordinary sensibilities would find it offensive that such private facts be 

                                                 
49 National Business Review, 28 March, 5 April 2002. The NBR was the publication involved. 
50 (Unreported, District Court, Timaru, NP 202/00, 21 January 2002). 
51 Previous actions have all involved applications for injunctions: P v D [2000] 2 NZLR 591; Bradley v 
Wingnut Films Ltd [1993] 1 NZLR 415; Tucker v News Media Ownership Ltd [1986] 2 NZLR 716; 
Tucker v News Media Ownership Ltd (Unreported, HC Wellington, Jeffries J, CP477/86, 20 October 
1986); News Media Ownership Ltd v Tucker (Unreported, CA172/86, 23 October 1986). See (2000) 5 
Media & Arts Law Review 280. 
52 An argument that a prostitute’s genitals were not private facts was rejected. 



Cheer, ‘New Zealand Media Law Update’ 

published,53 and there was no legitimate public interest in [325] publication of the 

photo.54 The Court made an important finding in relation to the extent of the tort. It 

accepted that the plaintiff was not identifiable from the photo except by a limited 

number of people who might recognise the distinctive clothing worn, but proceeded 

as if the plaintiff was unrecognisable. The Court held that lack of identification did 

not prevent a breach being established because the rights protected by the tort of 

breach of privacy relate not to issues of perception and identification by members of 

the public to whom information is disclosed, but to the loss of the personal shield of 

privacy of a person to whom information relates. However, the extent of identification 

was a relevant factor in the assessment of damages. Anguish and distress which might 

result from disclosure of personal information was seen as likely to have a 

relationship with apprehended identification. In this case, a small award ($2500) of 

general damages only was made. 

 

Publication of ‘rich lists’ 

Lawyer Donna Hall is intending to sue the National Business Review (NBR) for 

publishing what she argues is incorrect information about her financial status in its 

annual ‘Rich List’.55 Hall and her family featured prominently in the media in April 

2002 when her adopted daughter Kahu Durie was kidnapped. The kidnapper, when 

caught, said he was prompted to target the family after reading a rich-and-powerful 

list published by another newspaper, the Sunday Star-Times, which had repeated 

figures indicating wealth published originally in the NBR. It is unclear what sort of 

action Hall could pursue. In Talley Family v National Business Review56 it was held 

that publication of the plaintiff’s name as part of the Rich List did not breach a right 

of privacy under the Privacy Act 1993.57 An action for negligent misstatement appears 

unlikely to succeed, as does one based on the publication of deliberately misleading 

statements under the Fair Trading Act. The NBR stated it would publish its 17th Rich 

List in July. 

 

                                                 
53 L was entitled to expect that the prostitute/client relationship and the photos taken within it should 
remain private. 
54 P v D [2000] 2 NZLR 591. 
55 The Press, 11 May 2002. 
56 Decision 23/97 of the Complaints Review Tribunal. 
57 In compiling the list, the NBR was acting in relation to a ‘news activity’ which is exempt under the 
Act, and the contents of the list were ‘news’ or ‘current affairs’, also within the exemption. 



(2002) 7 Media & Arts Law Review 315 

Confidentiality 

Availability of equitable relief 

A-G for England and Wales v R58 was an appeal of an unsuccessful action in contract 

and breach of confidence by the Attorney General for England and Wales seeking to 

prevent publication by R of a book describing certain actions in the Gulf War. R, a 

Kiwi ex-SAS soldier, wanted to publish his memoirs of Bravo Two Zero, an ill-fated 

mission in Iraq during the Gulf War. The British government wished to stem the flow 

of books about such exercises and sought to hold R to a confidentiality agreement he 

had signed. R argued variously that there was no consideration for the agreement, that 

he signed it under duress because he was ordered to, and that there were grounds of 

unconscionability or undue influence. The contract was upheld on all grounds but no 

injunction was issued, nor any form of specific enforcement ordered. In dealing with 

the matter of relief, the Court recognised the importance of freedom of speech, noting 

that the plaintiff sought to use private law to restrain the defendant while the latter 

asserted his public law [326] right to speak freely. It thought there was public interest 

in contractual obligations being upheld and in freedom of speech not being curtailed. 

However, the relevant considerations were such that equity should not be available for 

enforcement of the contract in this case.59 Nonetheless, the Court noted that if R chose 

to publish, he would be in breach of his contractual obligations and the Attorney 

General could claim damages and an account of profits.  

 

Legislation 

Local Electoral Act 2001 

The Local Electoral Act 2001, which received the Royal Assent in May 2001 and had 

yet to come into force, was referred to previously because it appeared to contain an 

offence which would operate as a media gag.60 The Minister has since obtained legal 

advice on the matter and concluded that amendment was necessary because there 

could be room for a suggestion that freedom of expression was limited in breach of 

                                                 
58 (Unreported, High Court, Auckland, CP 641/98, 6 December 2000). 
59 The Spycatcher cases, in particular Spycatcher 2: Attorney-General v Guardian Newspapers Ltd (No 
2) [1990] 1 AC 109, 283, were persuasive, including Bill of Rights principles. There had been some 
unfairness about how the contract was signed and the information sought to be protected was not really 
confidential.  
60 See (2001) 6(4) Media & Arts Law Review 319. It was to be an offence for anyone to publish or 
broadcast any material promoting the election of any candidate without the written authority of the 
candidate or the candidate’s agent. 



Cheer, ‘New Zealand Media Law Update’ 

the New Zealand Bill of Rights Act 1990. The Order-in-Council providing for the Act 

to come into force therefore excepted the offending provision. Parliament currently 

has before it a Local Government Bill that brings the provision into effect at the same 

time as a new section which repeals it. 


