
(2003) 8 Media & Arts Law Review 51 

UK MEDIA LAW UPDATE 

RECENT DEVELOPMENTS 

JENNIFER MCDERMOTT1 

 

Defamation 

MacIntyre v Chief Constable of Kent 

[51] The claimant in this case 2  was an investigative reporter for the BBC. He 

presented a program on a care home which criticised the treatment of its residents. 

After the program had been broadcast, the defendant police force carried out an 

investigation into conditions at the care home, during which they viewed film footage 

which the BBC had secretly recorded at the home. A report about the conditions was 

then published by the defendant police force, which criticised the portrayal of 

conditions in the home in the program. Parts of the report were also published in the 

Sunday Telegraph.  

 

The claimant alleged that these publications all implied that the BBC program had 

deliberately misled the public. The defendants claimed qualified privilege and argued 

that a rule of practice existed whereby issues of qualified privilege should be heard in 

advance of the main trial. Mr Justice Gray rejected the defendants’ application for a 

ruling to this effect and the defendants appealed. 

 

The Court of Appeal held that there was no rule of practice whereby issues of 

qualified privilege should be heard in advance of the main trial in a defamation action. 

Nothing in the authorities should be interpreted as removing the discretion of a trial 

judge to give the directions he considered appropriate at a case management 

conference. In this case, it could not be said that the judge had been wrong to refuse 

the suggested preliminary trial on qualified privilege. 

 

In recent years, there have been a number of occasions where issues have been tried in 

libel actions in advance of the main trial, particularly where determining the issue 

may dispose of the whole action without the need for a lengthy trial. However, whilst 

attractive at first sight, such preliminary issues can prove to be ‘treacherous shortcuts 
                                                 
1 And assistant solicitors, Lovells, London. 
2 [2002] EWCA Civ 1087 (24 July 2002). 



McDermott, ‘UK Media Law Update’ 

… [resulting in] delay, anxiety, and expense’ in the words of Lord Scarman in Tilling 

[52] v Whiteman.3 This decision demonstrates that the court will consider each case 

on its merits and will actively consider whether ordering an issue to be tried at a 

preliminary stage will in fact assist in disposing of the proceedings fairly. 

 

Bonnick v Morris  

In this decision4 the Privy Council considered the common law defence of qualified 

privilege and the application of the Reynolds test in relation to the standard of 

responsible journalism.5 

 

The appellant was the former managing director of JCTC, a government-owned 

company which had a monopoly over the import of basic foods into Jamaica. In 1990 

JCTC entered into two contracts for the supply of milk powder from a Belgian 

company. The appellant left JCTC shortly before the second contract was concluded. 

In August 1991, JCTC sued the Belgian company for breach of contract and on 19 

April 1992 an article appeared in the Sunday Gleaner entitled ‘JCTC sues Belgian 

milk company’. The appellant commenced proceedings for defamation against the 

journalist who wrote the article, the publisher of the newspaper and its editor. The 

article, according to the appellant, suggested that he had been dismissed following a 

contractual dispute with the Belgian supplier and owing to certain irregularities with 

the contracts. 

 

The appellant won at first instance, but lost in the Court of Appeal of Jamaica, which 

held that the article was not defamatory of the appellant and that, in any event, the 

defendant had a defence of qualified privilege. He then appealed to the Privy Council 

on the questions of meaning and qualified privilege. The Privy Council dismissed the 

appeal. 

 

On the issue of qualified privilege, the Privy Council held that the article was a piece 

of responsible journalism to which the defence of qualified privilege applied. First, 

the activities and management of JCTC were a matter of public concern, as was the 

                                                 
3 [1980] AC 1, 25. 
4 [2002] UKPC 31 (17 June 2002). 
5 See Reynolds v Times Newspapers [2001] 2 AC 127. 



(2003) 8 Media & Arts Law Review 51 

appellant’s departure from the company. The defamatory imputation arose by 

implication and was not high on a scale of gravity. The defamatory meaning of the 

words used ‘was not so glaringly obvious that any reasonable journalist would be 

bound to realise that the ordinary reader would understand the article in that way’ and 

it would be inappropriate to judge the conduct of the journalist or newspaper against a 

‘single meaning’ of the words when different interpretations were available.  

 

Their Lordships did, however, give a warning that ‘this should not be pressed too far’. 

Where questions of defamation may arise, ambiguity is best avoided as much as 

possible. Ambiguity should not be a screen behind which a journalist is to be ‘willing 

to wound and yet afraid to strike’. 

 

The ruling suggests that, when judging whether a journalist has acted responsibly, it 

establishes that the court may consider several possible meanings attributed to an 

allegedly defamatory article. However, the other side of the coin is that a journalist 

has a duty to consider how the ordinary, reasonable reader will perceive the article in 

question. If it is obvious that the words will be interpreted in a certain way, a 

journalist may not be afforded the protection of the Reynolds privilege, which was 

designed to safeguard ‘responsible journalism in matters of public concern’.  

 

Kearns v General Council of the Bar 

The claimants, a firm of solicitors, issued libel proceedings over a letter sent by the 

Bar Council to heads of chambers, senior clerks and practice managers which 

contained guidance on the acceptance of instructions from the claimants. The 

recipients of the latter were advised that the claimants were not entitled directly to 

instruct counsel. It later emerged that this was incorrect and the Bar Council amended 

the letter, which it distributed, together with an apology, to the recipients of the 

original letter. The [53] claimants alleged that the first letter was defamatory and 

commenced proceedings for libel. The Bar Council applied for summary judgment on 

the grounds that the letter was subject to qualified privilege. 

 



McDermott, ‘UK Media Law Update’ 

The court granted summary judgment.6 It held that there existed a long established 

policy regarding qualified privilege to protect communications between persons in 

certain positions. Where both publisher and recipient of the information shared a 

common and corresponding interest, that communication attracted qualified privilege, 

unless the publication was malicious.  

 

Lillie v Newcastle City Council 

The claimants were Dawn Reed, 31, and Christopher Lillie, 37, former nursery 

nurses. They were accused of sexually assaulting children in their care but were 

acquitted at trial. Newcastle City Council (their employer) conducted its own 

investigation into events at the nursery and appointed a review team to investigate the 

events. The review team published a report to the local authority, containing serious 

allegations against the claimants: that they had abused a very great number of children 

at the nursery and elsewhere; that they were members of a paedophile ring and had 

used their position to procure children for rape and abuse and for use in the making of 

pornographic films; that they had injected children with drugs to be able more easily 

to assault them sexually; that they had terrorised children in their care into submission 

and silence; and that they were suspected of physical and sexual abuse of elderly 

people whose care had been entrusted to them.  

 

The local authority published the report widely. As a result, the claimants were forced 

to flee their homes amid media appeals ‘to help us find these fiends’. The claimants 

issued proceedings in libel against both the local authority and the review team. The 

defendants claimed that the publication was protected by qualified privilege. The 

review team further pleaded that the allegations contained in the report were true. 

 

Sitting without a jury, Mr Justice Eady ruled that the allegations of child abuse were 

untrue.7 He inferred from the number and pattern of false claims that the review team 

had known the allegations to be untrue and had acted maliciously in publishing the 

report. Whilst prima facie the review team’s publication was protected by qualified 

privilege on the basis that the team was contractually obliged to report its findings to 

                                                 
6 [2002] EWHC 1681 (QB) (26 July 2002). 
7 [2002] EWHC Civ 1600 (30 July 2002). 



(2003) 8 Media & Arts Law Review 51 

the local authority, it was settled law that this defence was not available where the 

defendants had acted maliciously.  

 

In the case of the local authority, Mr Justice Eady ruled they had had an obligation to 

inform the public. As no malice was established on its part, publication of the report 

by the local authority was protected by qualified privilege.  

 

The allegations made were sufficiently serious for the claimants to merit the highest 

permitted level of award: each was to receive £200,000 by way of general damages. 

The review team also had to pay costs estimated at £2 million. 

 

The Association of Directors of Social Services has stated that it fears that the 

decision may lead to councils limiting the publication of reports about serious 

complaints, leading to less open and accountable local government. 

 

Campbell v Newsgroup Newspapers 

In July 2002, the Court of Appeal reduced the amount of damages awarded to Mr 

Campbell in an action for libel and slander. The claimant, who represented himself at 

trial, sued a newspaper publisher and editor over an article which alleged [54] that he 

was a paedophile. The claim was successful and the jury ordered the defendants to 

pay damages of £350,000. The defendants appealed against the level of damages 

awarded, arguing that the judge did not properly direct the jury as to the complexity of 

the case or put the defence case to them with adequate care.  

 

The appeal was allowed.8 The judge at first instance, whilst trying to deal with time 

constraints and strike a balance between the claimant litigant in person and the 

defendants’ legal team, had taken a broad brush approach to presenting to the jury the 

claimant’s frequently changing case. The Court of Appeal held that, as a result, the 

defence case had not been fairly presented. Although the usual course following such 

a ruling would be to remit the case to the trial judge, the parties asked instead for the 

court to substitute the award with a more appropriate figure. 

 

                                                 
8 [2002] EWCA Civ 1143 (31 July 2002). 



McDermott, ‘UK Media Law Update’ 

This decision contrasts with an earlier Court of Appeal decision in Kiam v MGN.9 In 

Kiam, the court refused to reduce an award of £105,000 damages on the grounds that 

a jury’s award should only be interfered with if it was more than that which any 

reasonable jury would have thought necessary to compensate the claimant and to 

re-establish his reputation. The fact that the award exceeded the upper limit given by 

the judge in his guidance to the jury was irrelevant. Further, the Court of Appeal said 

in Kiam that, where a jury’s award is set aside, the court should substitute it with an 

award that was at the upper end of what is reasonable in order, insofar as possible, to 

give effect to the intentions of the jury. 

 

The decision in Campbell v Newsgroup Newspapers may offer some comfort to the 

media, demonstrating that where a jury has given a high award seemingly as a result 

of how the trial judge presented the defence case, the Court of Appeal will reduce the 

award to a figure which it considers to be more appropriate.  

 

McManus v Beckham 

The Court of Appeal has held that Victoria Beckham will face trial for slander for 

alleging that a memorabilia shop, GT’s Recollections, had been selling fake 

autographs of her husband, David Beckham.10  

 

The shop’s owners claim that Mrs Beckham made the alleged accusations in a ‘loud 

and rude’ manner in front of other customers. Mrs Beckham’s comments later 

appeared in the press, which the shop’s owners claim damaged their business. They 

seek damages of £500,000 from Mrs Beckham for slander and malicious falsehood. 

 

The High Court had earlier struck out parts of the claim after His Honour John Previte 

QC held that it was not reasonably foreseeable to Mrs Beckham that her comments 

would be repeated or reported in the press. However, Lord Justice Waller in the Court 

of Appeal ruled that if a celebrity is aware ‘that what she says or does is likely to be 

reported, and that a slander is likely to be repeated, there is no injustice in her being 

held responsible for the damage the slander causes’.  

 
                                                 
9 [2002] EWCA Civ 43 (28 January 2002). 
10 [2002] EWCA Civ 939 (4 July 2002). 



(2003) 8 Media & Arts Law Review 51 

This case establishes that celebrities can be liable for repetition by the media whether 

or not they actually intended their comments to be reported. The decision effectively 

impinges on a celebrity’s freedom of expression as, unlike ordinary members of the 

public, even a throwaway comment might be picked up by the press, giving rise to 

substantial liabilities. An interesting question is whether the position would have been 

different if the defendant had been someone who, whilst a public figure, was not 

someone who courted publicity. 

 

McVicar v United Kingdom 

The applicant in the European Court of Human Rights wrote an article alleging that 

Linford Christie used performance enhancing drugs. Christie sued for libel. The 

applicant represented himself in the [55] subsequent court proceedings as legal aid 

was not available for defamation actions. At trial, the applicant’s defence of 

justification was unsuccessful and he was enjoined from making further allegations. 

 

The applicant complained to the European Court of Human Rights contending that the 

unavailability of legal aid in defamation proceedings violated his right of access under 

art 6 of the European Convention on Human Rights. He also argued that the 

unavailability of legal aid and burden of proof which he faced in proving justification 

violated his right to freedom of expression under art 10 of the Convention. 

 

The European Court of Human Rights held that whether art 6 required the provision 

of legal representation would depend on the specific circumstances of the case, 

particularly whether an individual could present his case satisfactorily without the 

help of a lawyer. In the circumstances, the lack of legal aid and the burden of proof on 

the defendant in defamation proceedings did not deprive the applicant of a fair trial. 

The law of defamation was not sufficiently complex to require the applicant to have 

legal assistance as the outcome of the action would turn on the simple question of 

whether or not the applicant could show that the allegations were true. The applicant 

was a well-educated and experienced journalist who was perfectly capable of forming 

a cogent argument. The applicant was not prevented from presenting his defence to 



McDermott, ‘UK Media Law Update’ 

the defamation action effectively in the High Court and there was therefore no 

interference with his right to freedom of expression under art 10.11 

 

Broadcasting — Major Report on the Public Interest and Media Privacy 

Researchers at the University of Leeds have published a major report on the public’s 

attitude to privacy, the public interest and media intrusion.12 More than a thousand 

individuals, eight focus groups and various media professionals were asked for their 

views. The majority stated that they favoured clear limits to media intrusion into 

people’s private lives. In addition, an overwhelming majority (91 per cent) of those 

consulted felt that children had a ‘virtually inviolable’ right to privacy and that the 

media should not impinge on a child’s life, whoever that child was and whatever he or 

she had done. 

 

Other findings include the following: 

(a) 54 per cent accept that the media must sometimes ignore people’s privacy in order to 

report on important issues; 

(b) expectations of privacy depend on the context, that is they would vary according, for 

example, to whether the subject was at home or in a shopping precinct; 

(c) people have a duty to behave in a manner appropriate to the place they are in; 

(d) 90 per cent believed that CCTV was helpful in protecting against crime in public spaces 

but many were uncomfortable at the prospect of being under constant surveillance; 

(e) ‘the public interest’ is a well recognised concept, if difficult to define, although it is clear 

that an issue usually has to impact on large numbers of people for it to be in the public 

interest; 

(f) the higher the degree of public interest, the greater the degree of intrusion that the public 

would accept — as a general rule, surreptitious gathering of [56] information is not 

acceptable; 

(g) certain information, for example about crime or health or publicly funded institutions, is 

deemed to be publicly owned; 

(h) there should be clear parameters around what the media can do in the name of serving the 

public interest; 

                                                 
11 (European Court of Human Rights, application number 46311/99, 7 May 2002). 
12 David E Morrison and Michael Svennevig, The Public Interest, the Media and Privacy (March 
2002). The report was prepared for the following organizations: British Broadcasting Corporation, 
Broadcasting Standards Commission, Independent Committee for the Supervision of Standards of 
Telephone Information Services, Independent Television Commission, Institute for Public Policy 
Research, and the Radio Authority. It is available as a pdf from their websites. 



(2003) 8 Media & Arts Law Review 51 

(i) whilst the public rely heavily on the media for information, and feel that it does a good 

job in informing them, most distrust the motives of the media (particularly the tabloid 

press), believing that it is driven by circulation figures; 

(j) the media often deliberately sensationalise stories, and 

(k) there is considerable distaste for invasive media conduct, particularly where it affects 

children or other family members or where it involves surveillance or illicit attempts to 

access private information. 

 

Double Jeopardy and Contempt 

The Leeds footballer, Lee Bowyer, is reportedly considering a claim against the 

Sunday Mirror to recover legal costs which he claims were wasted when a prejudicial 

report in the newspaper caused the collapse of a criminal trial in which he was a 

defendant. 

 

The newspaper has already been fined £75,000 for contempt, plus the costs of the 

contempt proceedings. However, the amount of the fine did not include any 

compensatory element. Despite a general trend in the criminal justice system towards 

making offenders accountable for the consequences of their acts, the English courts 

have to date held that it is not appropriate to punish contemnors by ordering them to 

pay the costs thrown away as a result of aborted proceedings.  

 

One reason may be that (as in the case of the Sunday Mirror) a media organisation 

may be found guilty of contempt under the ‘strict liability rule’, regardless of its 

intention. Some may think it unfair for a newspaper publisher or broadcaster to be 

ordered to pay what may amount to a very substantial sum as compensation for a 

contempt which it did not intend to commit.  

 

The Criminal Injuries Compensation Authority in the UK administers a Government-

funded tariff-based scheme of compensation for the victims of crime, but it covers 

only physical and/or mental injury directly resulting from a crime of violence.  

 

It seems in the circumstances that, if Mr Bowyer is to obtain the reparation which he 

seeks, his only avenue of recourse is by way of a privately-funded civil claim for 

damages against the newspaper. Although such a claim would be unprecedented in 



McDermott, ‘UK Media Law Update’ 

this country, there is some judicial pronouncement both here and elsewhere in the 

Commonwealth which suggests that he may have a chance of success.  

 

In 1983 Mr Justice (now Lord) Mustill held that it was at least arguable that there 

exists a civil cause of action to recover damages for an act constituting a contempt of 

court. More recently, the New South Wales Court of Appeal has held that it was open 

to argue that, by analogy with the existing tort of abuse of the process, the law 

recognises an action to recover damages for loss occasioned to a defendant by a 

criminal contempt of court occasioning the need for a pending trial to be aborted. 

 

While there will inevitably be difficulties with such a claim, not least in establishing a 

sufficiently culpable state of mind on the part of the contemnor, media organisations 

would be well-advised to take seriously the proposition that a contemptuous 

publication places them at risk of successful proceedings not only at the instigation of 

the Attorney-General but additionally (and probably more expensively) at the hands 

of the innocent ‘victims’ of their criminal act. 

 

Complaints to the Press Complaints Commission 

Daily Mirror 

Steve Bing, alleged by Elizabeth Hurley to be the father of her child, complained to 

the Press Complaints Commission (PCC) about an article in the Daily Mirror. Mr 

Bing denied paternity, but the newspaper openly disputed his version of events and 

criticised his ‘cruel’ conduct and the way that he [57] had ‘turned his back’ on the 

actress. The Daily Mirror invited any readers who thought Mr Bing ‘a bigger cad than 

James Hewitt’ to telephone his office to tell him so, including in this invitation what it 

believed to be the main switchboard number of Mr Bing’s Los Angeles film company.  

 

Mr Bing argued that publication of this number was an intrusion into his privacy, 

which had encouraged others to invade his privacy, with the result that he had 

received numerous crank and threatening phone calls.  

 

The Commission dismissed the complaint. On the narrow issue of whether publication 

of Mr Bing’s office telephone number — and the encouraging of the newspaper’s 

readers to telephone it — was an intrusion into the complainant’s personal privacy, 



(2003) 8 Media & Arts Law Review 51 

the Commission noted that the number was available in various telephone directories. 

In addition, whilst the publication of a telephone number could breach cl 3 of the 

Commission’s Code of Practice,13 in this case, the number was not the complainant’s 

personal number but that of his company’s general switchboard. Indeed there was no 

evidence that Mr Bing had spoken to any of the callers himself. The fact that 

telephone operators may have been inconvenienced was not relevant to Mr Bing’s 

privacy. In any event, the actions of individual Mirror readers were not a matter for 

consideration under the Code.  

 

The Code had not been breached. The decision had been one within the editor’s 

discretion, with which the Commission could not interfere. 

 

By way of postscript, DNA tests have subsequently confirmed that Mr Bing is the 

father of Ms Hurley’s child. 

 

The Dorking Advertiser 

A relatively trivial complaint has provoked useful PCC guidance on what constitutes a 

‘private place’ under the Code. An individual, Hugh Tunbridge, complained about a 

photograph of him and his dining companion, which accompanied a review of a 

restaurant in the Dorking Advertiser, which had been taken without his consent. He 

argued that this amounted to harassment, in breach of cl 4 of the Code.  

 

The PCC said that an important matter of principle was at stake. Clause 4 precluded 

the taking of photographs of individuals ‘in private places without their consent’. 

Clause 3 defined private places as ‘public or private property where there is a 

reasonable expectation of privacy’. Previous PCC rulings had made clear that there 

might be occasions where an individual could expect privacy, even in a place like a 

hotel which was accessible to the public. Mr Tunbridge had had a reasonable 

expectation that, when sitting in a quiet café, not easily visible from the street, he 

should not have to worry that surreptitious photographs would be taken of him and 

published in a newspaper. The complaint was therefore upheld. 

 

                                                 
13 It is available online at the Press Complaints Commission: <http://www.pcc.org.uk>. 



McDermott, ‘UK Media Law Update’ 

The decision suggests that there are places such as hotels and restaurants which, 

although open to members of the public, are places where individuals may still have a 

reasonable expectation of privacy. Whilst individuals may have good reasons for 

preserving their privacy in such places, this decision presents practical difficulties for 

the press. Newspapers should ensure that they obtain the subject’s express consent to 

publication, ideally before taking the photograph. 

  

The Eastbourne Argus 

This complaint provided the PCC with its first opportunity to apply cl 10 of the Code 

insofar as it relates to the treatment of children who witness or are victims of [58] 

crime, since it was revised in 1999. 

 

Mr Andrew Hall complained that an article published by the Eastbourne Argus 

identified his daughter, who had witnessed the attempted kidnap of her friend by a 

man who warned them that if they involved the police he would come and ‘get them’. 

The article included the child’s name and part of her address. A reporter from the 

newspaper had spoken to Mr Hall’s wife who was aware that an article was to be 

written but did not know that she was being interviewed or that details of the family 

address would be published. She stated that she would not have consented to the 

publication of these details which she had provided in the course of her discussion 

with the reporter. 

 

The PCC upheld Mr Hall’s complaint. Although the newspaper acted properly in 

speaking to the complainant’s wife before publication, it did not appear that she had 

been told that the child’s name and address would be printed. Clause 10 required 

particular regard to be paid to the vulnerable position of children who are witnesses to 

or victims of crime and in this instance the publication of the child’s name and partial 

address had potentially put her in danger. Consequently, the newspaper had paid 

insufficient regard to her position. 

 

The decision suggests that the PCC takes the view that a newspaper should obtain the 

explicit consent of a parent before publishing such details relating to children in 

circumstances where publication could put them in danger. The PCC emphasised that 

the protection of children is an essential part of the Code. 



(2003) 8 Media & Arts Law Review 51 

Broadcasting and Advertising Standards 

TV political censorship not justified 

Pro-Life, the political party opposed to legalised abortion, had prepared a party 

political broadcast for the 2001 general election. This included graphic footage of the 

abortion process and was rejected for transmission by the BBC on the grounds that it 

offended taste and decency. Pro-Life unsuccessfully applied to the Divisional Court 

for permission judicially to review the BBC’s decision. 

 

In the Court of Appeal, Pro-Life succeeded.14 The Court was of the view that political 

expression, particularly at the time of a general election, was such an important form 

of expression that the courts should take steps to protect it. It would only be in the 

rarest of circumstances that a party political broadcast could be rejected on grounds of 

taste and decency. This was not such a case. 

 

Advertising Standards Authority criticises ‘blasphemous’ sex show ads 

Adverts showing a naked man lying on a bed with his arms outstretched above the 

words ‘Lead me into temptation’ appeared on poster sites and in The Guardian and 

Metro newspapers. The adverts were designed to promote the adult exhibition Erotica 

2001. 

 

The Advertising Standards Authority received letters of complaint from around fifty 

people who argued that the campaign was offensive to Christians. The organisers of 

Erotica 2001 said that the advert was designed to appeal to open-minded women who 

had attended the show before and was designed to be stylish and fun. However, the 

ASA said that the advert was a parody of the crucifixion of Christ and that the image 

was unsuitable. The watchdog told the advertiser not to use the image again.  

                                                 
14 Profile Alliance v British Broadcasting Corporation [2002] EWCA Civ 297 (unreported, Simon 
Brown, Laws and Parker LJJ, 14 March 2002). 


